Träna 6 dagar i veckan?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna 6 dagar i veckan?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70139
    #514638

    Är det dumt att träna så mycket?
    Bygger man bättre om man vilar mer?

    #514639

    Det är i vilan efter träning du bygger muskler ja. Träningen är ett redskap för att skapa en anabol signal till kroppen, du behöver komma över ett visst tröskelvärde.
    Se det som att träningen är ett stimuli och tillväxten är en respons på stimulit.
    Att träna som en dåre, betyder inte nödvändigtvis att du bygger muskler som en dåre.

    Sköt kosten – se till att få i dig det du behöver för att ge kroppen byggstenar för att kunna reparera musklerna efter fysisk aktivitet och bränsle nog att klara passen.

    Träna med förnuft – ge kroppen tid att återhämta sig, det är inte bara musklerna som blir övertränade utan även ditt centrala nervsystem som styr signalerna mellan hjärna och muskler. Träna hårt när du väl är på gymmet. Träna med hög intensitet.

    Lär känna din kropp. Vissa reagerar bättre på kortare pass, oftare. Andra, som jag själv, reagerar bättre på färre pass med hög intensititet och längre/mer vila mellan passen.
    Träna med bra form, låt inte vikten på stången ta över träningen och offra utförandet.

    #514640

    Funkar säkert i perioder, men i längden kanske det blir för mycket. Det lär du märka isf. Annars tycker jag du ska testa och utvärdera, om du nu har motivationen. :)

    #514641

    Jag har faktiskt tränat 6 dagar i veckan i ungefär ett år nu, men efter att jag såg att de flesta tränar 4 dagar i veckan började jag att fundera..

    Innan jag tränade hade jag 29 cm runt armarna, nu har jag 36..
    Är det en bra ökning på ett år ?

    #514642

    Såna siffror är ju inte intressanta om man ser skillnad i din kroppsvikt, kroppsfett m.m. Alla kan öka i storlek, frågan är bara vilken sorts storlek det är. Vätska, fett, muskler…?

    #514643
    grekelito wrote:
    Såna siffror är ju inte intressanta om man ser skillnad i din kroppsvikt, kroppsfett m.m. Alla kan öka i storlek, frågan är bara vilken sorts storlek det är. Vätska, fett, muskler…?

    fett är det Inte, sen om det är vätska eller muskler det kan jag inte avgöra, men starakre har jag ju helt klart blivit..

    #514644

    Att du blivit starkare är ju ett bra betyg isåfall, och klart mer relevant.

    #514645
    grekelito wrote:
    Att du blivit starkare är ju ett bra betyg isåfall, och klart mer relevant.

    okej, men tror du att jag kommer att får större volym och styrke ökningar om jag vilar mer?

    #514646

    Det kan ingen annan än du själv svara på, mycket av det är trial and error. Försök dig fram, ta en vecka ifrån träningen helt och sen så börjar du ett lågvolyms-schema istället. Helkropp/halvkropps pass m.m. Försök dig fram. Tog mig många misslyckanden innan jag hittade mitt recept för hur jag behövde träna för att få ut maximalt.

    #514647
    grekelito wrote:
    Det kan ingen annan än du själv svara på, mycket av det är trial and error. Försök dig fram, ta en vecka ifrån träningen helt och sen så börjar du ett lågvolyms-schema istället. Helkropp/halvkropps pass m.m. Försök dig fram. Tog mig många misslyckanden innan jag hittade mitt recept för hur jag behövde träna för att få ut maximalt.

    Hur ser ett ”lågvolyms-schema” ut?

    Jag tycker det verkar jätte svårt att hitta det bästa träningssättet eftersom det tar så lång tid innan det händer något..

    #514648

    [http://forum.body.se/showthread.php?t=29333&highlight=l%E5gvolym]

    Sånt tar tid, javisst. Har du inte den motivationen som krävs, så tycker jag att du ska fortsätta göra det du gör nu. Vill du testa andra grejer, så visst – gör det.

    #514649
    grekelito wrote:
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=29333&highlight=l%E5gvolym]

    Sånt tar tid, javisst. Har du inte den motivationen som krävs, så tycker jag att du ska fortsätta göra det du gör nu. Vill du testa andra grejer, så visst – gör det.

    Okej:)

    Synd att alla guider va på Engelska, kan inte de språket:frust:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.