Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träna efter viktnedgång
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
17 juli, 2012 at 10:52 #97728Anonym anvandareMember17 juli, 2012 at 10:53 #1065430Anonym anvandareMember
Hej.
Jag har precis gått ner ~35 kg med hjälp av lcd och gym/konditionsträning. Väger nu 85 kg på 174 cm, är man.
Tidigare har jag kört på gym och då delat upp träningen på fem dagar, två muskelgrupper per dag. Det gav styrkeresultat och säkert volym men vet inte riktigt, hade för mycket kroppsfett för att synas ordentligt. Nu ligger jag på ~15 procent fett. Tanken är att ligga rätt stabilt i vikt genom att äta runt ~2800 kcal om dagen delat på 6 måltider. Än så länge fungerar kosten och jag ligger stabilt i vikt.Jag hade tänkt köra lite seriösare på gymmet nu igen, i dagsläget kör jag varannan dag där jag kör 45 minuter kondition, cirkelträning samt kompletterande gymövningar.
Så, äntligen till knäckfrågan: vilket upplägg tror ni är bäst för mig? Jag har en känsla av att fokus på grundövningar är viktigt och att isolationsövningar får komma senare. Läst lite om att en blandning av pass inriktade på styrka och hypertrofi är att föredra. Är det någon som har ork att skriva ut ett träningschema enligt hur de tror att jag skulle träna bäst? Har möjlighet att köra 3-5 dagar i veckan.
Vänliga hälsningar
minusplus.26 juli, 2012 at 21:02 #1065960Anonym anvandareMemberminusplus wrote:Hej.
Jag har precis gått ner ~35 kg med hjälp av lcd och gym/konditionsträning. Väger nu 85 kg på 174 cm, är man.
Tidigare har jag kört på gym och då delat upp träningen på fem dagar, två muskelgrupper per dag. Det gav styrkeresultat och säkert volym men vet inte riktigt, hade för mycket kroppsfett för att synas ordentligt. Nu ligger jag på ~15 procent fett. Tanken är att ligga rätt stabilt i vikt genom att äta runt ~2800 kcal om dagen delat på 6 måltider. Än så länge fungerar kosten och jag ligger stabilt i vikt.Jag hade tänkt köra lite seriösare på gymmet nu igen, i dagsläget kör jag varannan dag där jag kör 45 minuter kondition, cirkelträning samt kompletterande gymövningar.
Så, äntligen till knäckfrågan: vilket upplägg tror ni är bäst för mig? Jag har en känsla av att fokus på grundövningar är viktigt och att isolationsövningar får komma senare. Läst lite om att en blandning av pass inriktade på styrka och hypertrofi är att föredra. Är det någon som har ork att skriva ut ett träningschema enligt hur de tror att jag skulle träna bäst? Har möjlighet att köra 3-5 dagar i veckan.
Vänliga hälsningar
minusplus.Hej Minusplus!
Grattis till viktnedgången och bra jobbat!
Du säger att du vill ta tag i gymet lite seriösare och att du vill hålla en stabil vikt. För att förtydliga det hela undrar jag om syftet är att lägga på muskelmassa, bränna fett eller bara ligga i ett underhållsläge för att vara hälsosam och upprätthålla god hälsa?
Mvh
31 juli, 2012 at 14:36 #1066266Anonym anvandareMemberHejsan, tack!
Syftet är väl att upprätthålla en sund livstil men på sikt öka i muskelmassa och krypa långsamt nedåt i fettprocent. Förmodligen ingen idé för en kille som gymmar på sin fritid att hålla på med deff/bulk utan ligga på balans och bygga, tror jag i alla fall.
Jag är okej-tränad tror jag just nu, brukar inte försöka mig på personbästan men tar 3×100 i bänk och 6×120 mark, 12×110 knäböj.
Tanken är väl att köra på ett schema: mån, tis, ons (vila), tor, fre, lör (vila), sön (vila) eller liknande men känner mig rätt så osäker på att lägga upp själv.
Har tränat på gym tidigare men körde med en kompis som la upp och såg till att tekniken satt varje pass, så det här blir att stå på ”egna” ben själv för första gången.
1 augusti, 2012 at 09:15 #1066307Anonym anvandareMemberOkej!
Jo men då skulle jag vilja påstå att ditt upplägg låter bra i det stora hela. Om du vill bygga och bränna lite hand i hand så är det just komplexa basövningar så som bänk, mark, knäböj, axelpress med mera som ger frukt. Sen är givetvis kosten av största vikt och så länge du äter rent kommer du att få resultat på sikt.
Ett upplägg du skulle kunna gå på är:
Måndag: triceps, bröst
Tisdag: Rygg, biceps, mage
Onsdag: vila
Torsdag: Axlar, Traps
Fredag: Ben, mage
Helg: vilaSen som sagt, på måndag bänkar du, både rakt och med vinkel är något som jag personligen gillar. Vad gäller rygg finns det mängder med övningar där du får leta lite, men förutom marklyften (som går att köra på bendagen också, dock inte skönt om du kör knäböj också) kan du köra många olika typer av rodd, stående såväl som sittande.
För axlarna tycker jag att basövning följt av isolering är bra, det skulle innebära stående och/eller sittande press och sedan sidolyft. Ben, ja där är det bara att knäböja sig igenom eländet
Hoppas det ger lite!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.