Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träna hela kroppen varannan dag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 april, 2013 at 23:15 #101603Anonym anvandareMember6 april, 2013 at 23:15 #1075683Anonym anvandareMember
Är det bra att träna hela kroppen varannan dag?
löpband/cykel, bänkpress, benpress, magövningar, biceps, triceps, latsdrag, rodd, och ett par till.7 april, 2013 at 02:03 #1075684Anonym anvandareMemberMan brukar säga att återhämtningen på en muskelgrupp kräver 48h vila.
22 april, 2013 at 17:20 #1076165Anonym anvandareMemberJa, enligt min erfarenhet är det bättre än de vanliga träningsscheman där man kör splittar.
Att vara snygg är bland annat att vara symmetrisk. Tränar du hela kroppen på en gång är det lättare att för varje träningspass bibehålla och förbättra den symmetri du har. Man kan lättare känna att ”nu behöver jag träna det, och nu det” osv.
Dessutom tror jag fettförbränningen och hormonproduktionen ökar när man aktiverat hela kroppen.Jag tror crossfit har blivit väldigt populärt just för att man (ofta) tränar hela kroppen där.
Själv har jag tränat på gym i åtta år och det som fungerar bäst för mig nu är helkroppspass.
22 april, 2013 at 17:24 #1076166Anonym anvandareMemberVincent94 wrote:Man brukar säga att återhämtningen på en muskelgrupp kräver 48h vila.Jo, det har man ju hört många gånger och det stämmer nog. Men för den skull ska man inte vara rädd för att röra lite på kroppen emellan.
Jay Cutler sa något i stil med att ”jag har märkt att så länge man äter tillräckligt kan man träna varje dag” typ. Jag har också märkt att ju mer noga man är med kosten desto oftare kan man köra, men att pumpa slut på samma muskelgrupper varje dag känns inte optimalt.
22 april, 2013 at 18:12 #1076170Anonym anvandareMembersymisthekey wrote:Vincent94 wrote:Man brukar säga att återhämtningen på en muskelgrupp kräver 48h vila.Jo, det har man ju hört många gånger och det stämmer nog. Men för den skull ska man inte vara rädd för att röra lite på kroppen emellan.
Jay Cutler sa något i stil med att ”jag har märkt att så länge man äter tillräckligt kan man träna varje dag” typ. Jag har också märkt att ju mer noga man är med kosten desto oftare kan man köra, men att pumpa slut på samma muskelgrupper varje dag känns inte optimalt.
Givetvis blir återhämtningen markant bättre om du har en clean kost, dock att man skulle kunna köra ett bicepspass dagen efter man körde ett stenhårt biceps pass har jag svårt att tro skulle gynna muskeltillväxten. Tror inte heller att det gynnar muskeltillväxten om du kör ett hårt bröstpass på ena dagen och går ut dagen efter med ett hårt triceps pass, då triceps är en hjälpmuskel till bröst. Jag tror inte på ”överträning” men på att musklerna måste vila för att återhämta sig, med andra ord du kan träna hur mycket du vill om du planerar det väl.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.