Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träna samma muskelgrupp varannan dag
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 april, 2011 at 20:06 #53138Anonym anvandareMember9 april, 2011 at 20:06 #131738Anonym anvandareMember
Hej,
Jag har en snabb fråga ang. om det är lämpligt som nybörjare (gymmat i ett par månader) att träna samma muskelgrupp varannan dag?Då jag tränar, gör jag det hårt!
Satsar på att få mycket volym – att bygga muskler helt enkelt.Kost osv. sköter jag bra.. Återhämtningsvis känns det bra med..
Tack på för hand
9 april, 2011 at 20:12 #131739Anonym anvandareMemberEnligt mig räcker det att du tränar samma muskelgrupp 1 gång per vecka för att musklerna skall kunna återhämta sig bra till nästa gång. MAX 2 ggr per vecka skulle jag säga
9 april, 2011 at 21:41 #131740Anonym anvandareMemberLuktar lite discobyggare här?
9 april, 2011 at 21:51 #131741Anonym anvandareMemberCharlez wrote:Luktar lite discobyggare här?Finns väl mer än 2 dagar i veckan?
Skämt åsido, du borde inte köra en muskelgrupp mer än 1-2 ggr i veckan för att få maximal återhämtning
9 april, 2011 at 22:10 #131742Anonym anvandareMemberCharlez wrote:Luktar lite discobyggare här?Nej, jag tränar inte bara överkropp……..
Jag tränar hela kroppen lika mycket.9 april, 2011 at 22:20 #131743Anonym anvandareMemberJa det kan du, men det beror ju på hur pass hårt du går på varje gång. Kör helkroppspass varannan dag och muskeln bara får stryk i en övning lär det funka men om du varannan dag ger dig på muskeln som om det vore en 4- eller 5-split kommer du slita ut den.
Men det finns i alla fall inget som säger att du bara kan köra hårt en gång i veckan.
9 april, 2011 at 22:33 #131744Anonym anvandareMemberEddie: Tack för svar.
Kör helkroppspass varannan dag – 3 ggr i veckan som det ser ut just nu.
Måndag – Onsdag – Fredag10 april, 2011 at 10:47 #131745Anonym anvandareMemberagronberg wrote:Eddie: Tack för svar.Kör helkroppspass varannan dag – 3 ggr i veckan som det ser ut just nu.
Måndag – Onsdag – FredagJa då är det genast en helt annan femma. Naturligtvis kan inte jag, eller någon annan, säga att du inte kommer skada dig eller slita ut dig men skillnaden är ändå markant mellan att exempelvis köra tre set bänkpress varannan dag som del av ett helkroppspass jämfört med att varannan dag köra ett bröstpass som om det vore en split. Allt är ju en fråga om volymen och det finns mycket som pekar på att högre frekvens per vecka är bättre än att bara köra sönder en muskel en gång i veckan.
10 april, 2011 at 17:09 #131746Anonym anvandareMemberSjälv kör jag helkroppspass tre gånger i veckan, 5×5 och basövningar. Fungerar perfekt för MIG.
Prova dig fram och se vad du trivs med och får bäst resultat av. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.