Träna samma muskelgrupp varannan dag

Home Forums Allmänt om gymträning Träna samma muskelgrupp varannan dag

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Hej,
    Jag har en snabb fråga ang. om det är lämpligt som nybörjare (gymmat i ett par månader) att träna samma muskelgrupp varannan dag?

Då jag tränar, gör jag det hårt!
    Satsar på att få mycket volym – att bygga muskler helt enkelt.

Kost osv. sköter jag bra.. Återhämtningsvis känns det bra med..

Tack på för hand

Enligt mig räcker det att du tränar samma muskelgrupp 1 gång per vecka för att musklerna skall kunna återhämta sig bra till nästa gång. MAX 2 ggr per vecka skulle jag säga :)

Luktar lite discobyggare här? ;)

Charlez wrote:

Finns väl mer än 2 dagar i veckan? :D

Skämt åsido, du borde inte köra en muskelgrupp mer än 1-2 ggr i veckan för att få maximal återhämtning

Charlez wrote:

Nej, jag tränar inte bara överkropp……..
    Jag tränar hela kroppen lika mycket.

Ja det kan du, men det beror ju på hur pass hårt du går på varje gång. Kör helkroppspass varannan dag och muskeln bara får stryk i en övning lär det funka men om du varannan dag ger dig på muskeln som om det vore en 4- eller 5-split kommer du slita ut den.

Men det finns i alla fall inget som säger att du bara kan köra hårt en gång i veckan.

Eddie: Tack för svar.

Kör helkroppspass varannan dag – 3 ggr i veckan som det ser ut just nu.
    Måndag – Onsdag – Fredag

agronberg wrote:
    Eddie: Tack för svar.

Kör helkroppspass varannan dag – 3 ggr i veckan som det ser ut just nu.
    Måndag – Onsdag – Fredag

Ja då är det genast en helt annan femma. Naturligtvis kan inte jag, eller någon annan, säga att du inte kommer skada dig eller slita ut dig men skillnaden är ändå markant mellan att exempelvis köra tre set bänkpress varannan dag som del av ett helkroppspass jämfört med att varannan dag köra ett bröstpass som om det vore en split. Allt är ju en fråga om volymen och det finns mycket som pekar på att högre frekvens per vecka är bättre än att bara köra sönder en muskel en gång i veckan.

Själv kör jag helkroppspass tre gånger i veckan, 5×5 och basövningar. Fungerar perfekt för MIG.
    Prova dig fram och se vad du trivs med och får bäst resultat av. :)

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.