Träna samma muskler flera gånger i veckan ?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna samma muskler flera gånger i veckan ?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Hej jag har läst och kollat lite dokumentärer osv om stora bodybuilders , Och vad jag har märkt är att en del av dem tränar hur sjukt som helst , Tom Platz tex . Han kunde köra squats i 4 timmar sträck om inte mer , Och han hade ett bra extreema ben ju ! och han gjorde det inte en gång i veckan heller ! Sen har vi ju CT fletcher som tränade armar varje dag och säger att overträning inte existerar , Visst det existerar men man blir inte övertränad så lätt som vi tror menar han på. OCh nu är min fråga : Är det en bra ideë för mig att testa på att träna såhär tex : ;Dag 1 : bröst , Rygg , Biceps , dag 2:Axlar,vader ,triceps , dag3 : Ben , mage ,underarmar . dag 4 vila och sen börja om igen. Jag kör ca 2 övningar per muskel och jag pumpar på detta. Jag kör inte speciellt tungt utan funderar på ca 15 reps per övning och 3 set ungefär. Låter det som en ideë att testa detta i 1 månad kanske ? och se om det fungerar , Någon som gjort något liknande ? Svara snälla någon ! tack så mycket ! :)

Att återhämta en muskel efter ett hårt pass tar ju ca 72h +-24h och mindre om man är van, så runt där kan man ju lägga sig (då räknar jag inte in tid för överkompensation vilket blir ytterligare sådär 24h)

Sedan är det klart att vissa kan köra hårdare och oftare om man tar olagliga preparat som gör att man får snabbare återhämtning, men det får de själva svara på…

Hej lillen1994,

jag tycker absolut att du kan testa att köra ditt schema om det är överträning du är orolig för. jag kan i princip garantera att du inte kommer bli övertränad med den split du presenterar i ditt inlägg.

Förstår inte heller riktigt vilket belägg Smartfight har i påståendet att man måste ta oolagligt preparat för att kunna träna mer ofta än 72h +/- 24h. Äter du bra generellt, eventuellt tar LAGLIGA kosttillskott och har en bra sömn skulle jag vilja påstå att du kan träna samma muskelgrupp ungefär varannan dag.

TJena bergstromn ! Okej tack så mycket . Jo asså överträning är ju inte den stora grejen egentligen , Men tänkte mer om musklerna kan växa bra om man kör 2 övningar per dag på en muskel men att man tränar den oftare bara. Ska nog testa detta faktiskt då det kan vara intressant och se om det funkar bra för mig,

Och Smartfight : BLanda in in massa olagliga preparat så fort du börjar ge tips åsikert eller liknande , Det blir bara löjligt och man slutar bry sig om vad du säger direkt. Och att en muskel behöver 72 h vila hit och dit är en stor myt. Enligt mig behöver du inte ens ta tillskott för att kunna träna din muskel oftare ? ät bara mycket MAT och vila så går det nog för sig.

Ville i princip mest veta om det påverkar muskeln på något speciellt sätt om man tränar den mindre men oftare ? Kan den fortfarande bli stor och stark och ville veta om någon annan gjort något liknande och höra deras åsikter :)

Såhär ser dagsformen ut. Inte tränat jätte mycket nu men ska börja testa mitt nya schema och se om det går bra :)

Hej,

Jag skulle föreslå att du testar schemat under en lite längre tid för att se om det ger något resultat. I och med att du inte tränat så mycket kommer du säkert få bra resultat till en början oavsett hur ditt schema ser ut.

Om jag får komma med förslag skulle jag tipsa om att byta plats på axlar och bröst. Alltså: Dag 1: Rygg, Axlar och Biceps. Dag 2 : Bröst, triceps och vader. Men som sagt, testa dig fram.

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.