Tränar jag fel? Kan ni hjälpa en nybörjare?

Home Forums Allmänt om gymträning Tränar jag fel? Kan ni hjälpa en nybörjare?

• This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author

Hej,
    Kan någon var snäll och hjälpa mig. Jag är 38 år och började tränat styrka för ett år sedan, mest för att må bättre pga långvarig sjukdom.
    Har gått upp i vikt och jag fått lite mera muskler på köpet: vilket väcker mitt hobby-interesse för ”sporten”.
    Nu har jag nästan fått ett ”program” vilket hänt av sig själv. Tränar jag dubbelt av något och borde jag ändra på något så kroppen inte tränas osymetriskt och oeffektivt?

Tränar 3 ggr i veckan, 30sek-60sek mellan övningar och prövar hålla mig till 3*10-15 repetetioner. Tar runt 1 timma totalt.

Tar protein efter träning som minimum, Kreatin varje dag och L-arganin 30min före träning samt multivitaminer.

Detta har jag funnit ut övningarna heter efter att sett i en bok och läst på nätet:

Stående HantleCurl
    Stående Hammarcurls
    Stående Tricepspress över huvududet med hantel
    Hantellyft åt sidan
    Axellyft fram med hantel (håller med båda händer)
    Bänkpress
    Bröstpress sittande
    Peck-Deck Flyes
    Enarmshantelrodd
    Axelrullningar med hantlar
    Breda Knäbøj
    Situps
    Upprätt rodd
    Shrugs

Uppskattar verkligen råd av alla slag..

Om vi bryter ner det lte.
    Biceps: 6 set
    Triceps: 3 set
    Axlar: 6 set.
    Bröst: 9 set
    Rygg: 3 set
    Traps: 3 set.
    Ben: 3 set.
    Mage 3 set
    Rygg: 3 set
    Traps: 3 set

Då ser man att tex benen, bröstet och ryggen som är stora muskelgrupper får mindre tärning än tex biceps som är en liten.
    Och biceps får även mer träning är triceps, som är den största muskelgruppen på armen.

Det är bättre att köra ”stora” övningar, såsom knäböj, bäknpress, stångrodd osv tidigt i ett pass och lättare övning, som tex biceps och tricepsövningar sist.

Jag personligen föredrar splittade program, alltså inga helkroppspass. Men det är naturligtvis en smaksak.
    Här finns tre riktigt bra träningsprogram: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=87454

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.