Tränar jag för hårt ?

Home Forums Allmänt om gymträning Tränar jag för hårt ?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hallå.

Jag har under den senaste tiden funderat på en sak. När under ett pass känner man att ”nu räcker det för idag” egentligen?

Jag tränar fem gånger i veckan.
    Måndag: Bröst
    Tisdag: Biceps/Triceps
    Onsdag: Ben
    Torsdag: Axlar
    Fredag: Rygg

Anledningen till att jag ställde frågan ovan är att jag har börjat fundera om jag helt enkelt tränar mina muskler för hårt för att dem helt enkelt ska kunna återuppbyggas så bra som möjligt.

Jag har tränat i cirka ett år och gjort framsteg inom träningen som jag själv är väldigt nöjd med. Men jag tror att jag skulle kunna utvecklas ännu mer? Jag ska ge er ett exempel på ett träningspass.

Biceps:
    Jag börjar med stående stångcurl 3×8.
    Sedan kör jag sittande hantelcurl 3×8
    Efter det stående hammercurl 3×8
    Avslutar med dropset stångcurl.

Jag tränar alltid med så tunga vikter som möjligt samtidigt som jag strävar efter att utföra övningen på rätt vis.
    Då till mitt problem, efter dessa övningar är jag ändå inte nöjd utan det händer ofta att gör väldigt många fler set bara för att jag psykiskt inbillar mig att detta inte ”räcker” och därav kommer min misstanke att jag tränar varje muskelgrupp för hårt och för mycket? Biceps exemplet var bara för att visa hur ett typiskt pass ser ut för mig, det gäller alla muskelgrupper att jag håller på att nojja mig att det inte räcker.

Är det någon av er som har upplevt samma sak att ni helt enkelt inte vill lägga av och bara fortsätta? Är detta ett problem eller är det kanske bara bra att jag tar slut på muskeln till maximum?

EDIT: Jag har hållt på såhär sedan jag började att träna med fria vikter för cirka 1½ år sedan. Kom att tänka på det, vissa av er tror säkerligen att jag är en av dom som tränar med lätta vikter och knappt anstränger mig och därför har orken att fortsätta. Tro mig, jag ger alltid 110% genom varje set i hopp om bättre resultat !

Om jag har formulerat mig konstigt eller ni har några frågor så fråga gärna på. Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få.
    MVH

RYMDGRISEN wrote:
    Hallå.

Jag har under den senaste tiden funderat på en sak. När under ett pass känner man att ”nu räcker det för idag” egentligen?

Jag tränar fem gånger i veckan.
    Måndag: Bröst
    Tisdag: Biceps/Triceps
    Onsdag: Ben
    Torsdag: Axlar
    Fredag: Rygg

Anledningen till att jag ställde frågan ovan är att jag har börjat fundera om jag helt enkelt tränar mina muskler för hårt för att dem helt enkelt ska kunna återuppbyggas så bra som möjligt.

Jag har tränat i cirka ett år och gjort framsteg inom träningen som jag själv är väldigt nöjd med. Men jag tror att jag skulle kunna utvecklas ännu mer? Jag ska ge er ett exempel på ett träningspass.

Biceps:
    Jag börjar med stående stångcurl 3×8.
    Sedan kör jag sittande hantelcurl 3×8
    Efter det stående hammercurl 3×8
    Avslutar med dropset stångcurl.

Jag tränar alltid med så tunga vikter som möjligt samtidigt som jag strävar efter att utföra övningen på rätt vis.
    Då till mitt problem, efter dessa övningar är jag ändå inte nöjd utan det händer ofta att gör väldigt många fler set bara för att jag psykiskt inbillar mig att detta inte ”räcker” och därav kommer min misstanke att jag tränar varje muskelgrupp för hårt och för mycket? Biceps exemplet var bara för att visa hur ett typiskt pass ser ut för mig, det gäller alla muskelgrupper att jag håller på att nojja mig att det inte räcker.

Är det någon av er som har upplevt samma sak att ni helt enkelt inte vill lägga av och bara fortsätta? Är detta ett problem eller är det kanske bara bra att jag tar slut på muskeln till maximum?

EDIT: Jag har hållt på såhär sedan jag började att träna med fria vikter för cirka 1½ år sedan. Kom att tänka på det, vissa av er tror säkerligen att jag är en av dom som tränar med lätta vikter och knappt anstränger mig och därför har orken att fortsätta. Tro mig, jag ger alltid 110% genom varje set i hopp om bättre resultat !

Om jag har formulerat mig konstigt eller ni har några frågor så fråga gärna på. Jag tackar ödmjukast för all hjälp jag kan få.
    MVH

Hallå!
    Jag skulle lagt triceps passet med bröstet och även kört rygg och biceps på samma dag.
    Då kör du ”bara 4 pass per vecka”.
    Detta kör jag efter och jag ökar ta mig fasen i styrka efter nästan varje vecka:)
    Skulle jag vara som du så hade jag kört hårt med basövn såsom marklyft,knäböj,chins,dips och bänkpress.
    Du kanske också kan prova att byta repsantal till mellan 12-15 reps på dina övningar såsom exempelvis bicepscurl.
    Har du inte mjölksyra efter 15reps är det för lätt.Pallar du ”bara 10” är det för tungt.
    Nu vet jag ionte hur mlänge du har kört 3×8 men jag hade testat detta i allafall 5-6veckor.
    Börja med 4×15 eller 4×12 men gör inte mer än max 60 reps per muskelgrupp:)
    Testa vetja&lycka till:up:

Personligen kör jag gärna axlar samma dag som bröst för att inte känna av nåt veckan efter på bänkpressen. sedan lägger jag in en vilodag mitt i veckan.

Mån: Ben
    Tis:Bröst, axlar
    ons:vila
    Tors:rygg
    fre: armar

kör oftast mellan 45-60 min / pass

Och ang reps tycker jag det är skönt att variera.. Att bygga handlar väll en heldel om att ”lura” kroppen. En muskel skall väll inte under hela perioden vara med på att man kör ”max” tillslut så ökar man inget. Iaf inte jag. kör cykel? t:ex

vecka 1,2 3set x 10-15 reps
    vecka 3,4 3set x 4-6 reps
    vecka 5 ”max” 3set x 2-4 reps.

Prova? För mej känns detta helt kalas.

Variation är nog det som fungerar bäst i längden för muskelhypertrofi. Själv kör jag högvolymsträning oftast men varierar mellan tungt, medium och lätt. Antal reps varierar då med vikterna men jag kör aldrig tyngre än att jag klarar 5-6 reps.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.