Tränar jag rätt ?

Home Forums Allmänt om gymträning Tränar jag rätt ?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Hej,

Jag har en ”konstig” kropp.
    jag har tränat upp armarna, benen, ryggen, brösten o.s.v nu i flera månader, ca 8 skulle jag tro
    jag har ätit massa mat såsom ägg, spenat, knäckebröd, proeteindrinkar, ris, lax, soppor,
    Jag har unnat mig nått särskilt på helgerna såsom pizza eller ett par öl,

Jag har blivit grymt mycket starkare på gymmet, tar mer än de dubbla än när jag började på nästan alla övingar…
    MEN midjemåttet är de samma :S nästan allt blir fastare utan magen, är så att säga ”lönnfet” de putar lite här o var.

Jag tränar ca 5 ggr i veckan, jag väger ca 90kg och är 185 cm lång,

Tränar jag fel ? äter jag för lite kalorier eller för mycket ? jag har räknat lite lätt på vad jag äter och de blir ca 2000 kcal om dagen.

Fattar inte varför inte magen vill gå ner :( för de går väl o gymträna sig snygg ?? även om man är lite lönnfet så borde väl kroppen formas efter de jag tränar ?

Hej Rappakalja!

Va roligt att höra att du har biffat till dig och nu lyfter mer än tidigare :)! En mycket bra början. När det gäller din diet på 2000 kcal om dagen så tycker jag att det låter rimligt om du vill bränna fett. Hur som helst, när det gäller din kropp så är den nog inte mer ”konstig” än någon annans ;) Däremot så kanske du liksom många andra är känslig för ett par livsmedel som du nämner, till exempel är följande födoämnen som du nämner för många en no no när det kommer till att skaffa fram sig snygga abs:

Ris och knäckebröd..

Anledningen är enkel, båda två har ett högt GI värde och höjer således sockernivåerna i blodet snabbt vilket gör att inlagringen av fett ökar för stunden. Givetvis är en hel måltid ett helt lag och GI sjunker om du exempelvis äter mycket protein och grönsaker till, men som sagt ibland är det nog genom att det bara finns i kosten.

När jag deffar för att få fram absen så tar jag bort all processad mat (allt bröd bland annat), utesluter vitt ris och satsar mer på quinoa och även bulgur och i viss mån även havregryn.

Om du verkligen längtar efter abs skulle jag ge förslaget att du provar att ta bort just ris och bröd, undviker i den mån du kan pizzor och alkohol och gör det i 8 – 12 veckor med samma kaloriunderskott. Midjemåttet bör definitivt minska då :) Vill du spetsa till det hela kan du även supplementera med linolsyra (CLA) vilket ska vara förmånligt för kroppskompositionen om det tas under längre tid. Det och Omega är riktigt bra för figuren. Men som med allt annat, tålamod :)

Lycka till!

Striem wrote:
    Hej Rappakalja!

Va roligt att höra att du har biffat till dig och nu lyfter mer än tidigare :)! En mycket bra början. När det gäller din diet på 2000 kcal om dagen så tycker jag att det låter rimligt om du vill bränna fett. Hur som helst, när det gäller din kropp så är den nog inte mer ”konstig” än någon annans ;) Däremot så kanske du liksom många andra är känslig för ett par livsmedel som du nämner, till exempel är följande födoämnen som du nämner för många en no no när det kommer till att skaffa fram sig snygga abs:

Ris och knäckebröd..

Anledningen är enkel, båda två har ett högt GI värde och höjer således sockernivåerna i blodet snabbt vilket gör att inlagringen av fett ökar för stunden. Givetvis är en hel måltid ett helt lag och GI sjunker om du exempelvis äter mycket protein och grönsaker till, men som sagt ibland är det nog genom att det bara finns i kosten.

När jag deffar för att få fram absen så tar jag bort all processad mat (allt bröd bland annat), utesluter vitt ris och satsar mer på quinoa och även bulgur och i viss mån även havregryn.

Om du verkligen längtar efter abs skulle jag ge förslaget att du provar att ta bort just ris och bröd, undviker i den mån du kan pizzor och alkohol och gör det i 8 – 12 veckor med samma kaloriunderskott. Midjemåttet bör definitivt minska då :) Vill du spetsa till det hela kan du även supplementera med linolsyra (CLA) vilket ska vara förmånligt för kroppskompositionen om det tas under längre tid. Det och Omega är riktigt bra för figuren. Men som med allt annat, tålamod :)

Lycka till!

Hej och tack :)
    roligt med någon som svarade,

Okej jag plockar bort ris och knäckebröd o tillför något annat istället, men vad jag äta istället för bröd och knäckebröd på mornarna ? :S Jag vet de där med tålamod också men trodde faktiskt på mer synliga resultat efter 8 månader och inte bara viktmässiga resultat så att säga.
    Ska även försöka sluta med pizza och öl på helgerna men det kommer bli jävligt tufft :P känns som det är på helgerna man får slappna av o öppna en kall i soffan, men skadar de träningen så pass mycket så kanske man borde överväga de :)

Tack för svar !

Ja åtta månader är en lång tid men ändå inte :) Ger du GI-kolhydrater cirka tre månader så är jag mer eller mindre säker på att du ser resultat på tre månader, jag har gjort det i varje fall.

Hederlig havregrynsgröt och ägg är min rekommendation, tyvärr faller det inte alla i smaken. Jag brukar toppa gröten med ekologisk äppelmos utan tillsatser och tycker det fungerar bra. Gillar man inte det ja då är det väl egentligen groddbröd (prio ett, innehåller inget mjöl) eller bortse från att det är frukost och käka biff och grönsaker ;)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.