Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träning 10-16 pass
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 mars, 2013 at 11:43 #101245Anonym anvandareMember8 mars, 2013 at 11:43 #1074810Anonym anvandareMember
Tjena hade tänkt börja träna riktigt seriöst nu för att bygga upp min styrka och stabilitet i kroppen.
Det jag hade tänkt i träningsväg är:
Måndag: Gym 2 pass, en morgon 6.15-7.00 och det andra mellan 14.00-16.00. Tänkte även löpa mellan 20-21.
Tisdag: Löpning, 6-7. Gym 13-14.15. Löpning 20-21
Onsdag: Samma som måndag.
Torsdag: Löpning 6-7. Gym 14-16. Löpning 20-21
Fredag: Samma som måndag.
Lördag: Ett gympass, ett löppass
Söndag: Ett gympass, ett löppassMin vikt just nu ligger på runt 80 kg, är inte tjock men mina muskler ligger i vila…
Längd: 1.83 m
Ålder: 20Det jag vill med min träning är att få synliga muskler som är bra för fotbolls/basketspelare.
Vikten vill jag ligga på runt 90 kg. Att jag vill träna så mycket är för att jag vill börja må bra och komma in i rutiner som är bra för mig.Det jag vill ha hjälp med är hur jag ska lägga upp min träning för att få maximaleffekt, alltså ett träningsprogram att följa.
Vad gäller kosten så står jag även där som ett frågetecken, hur mycket ska man ligga på för att komma upp i 90 kg och gärna lite tips på vad för mat jag ska äta.
Kan tillägga att jag är en fotbollsspelare i grunden men har haft ett alldeles för långt träningsuppehåll (ca 3 månader!). Jag gymmade innan men var inget vidare seriös… Min kondition är även den noll, därför som jag ska löpa varje dag.
Mvh Kungen92
8 mars, 2013 at 14:30 #1074813Anonym anvandareMemberDu kommer att bli övertränad och få rutiner som INte är bra för dig. Du måste ha en, men gärna två vilodagar i veckan.
8 mars, 2013 at 16:01 #1074819Anonym anvandareMemberOki Men då kör jag två vilodagar En fråga dock…
Att jag hade tänkt gymma två pass om dagen. Det första passet hade jag tänkt för att komma igång på morgonen och det andra lite tuffare då. Ska jag köra samma övningar på båda passen?
Tacksam för svar, är inte så vidare haj på träning för kroppen och vänder mig då till er som har varit med i gemet
8 mars, 2013 at 17:14 #1074822Anonym anvandareMemberGreg Pitt rekomenderar ju 2 pass om dagen dock att man första passet kör tungt och andra lätt (20-25reps per set).
10 mars, 2013 at 19:34 #1074899Anonym anvandareMemberFoodeater wrote:Du kommer att bli övertränad och få rutiner som INte är bra för dig. Du måste ha en, men gärna två vilodagar i veckan.Man behöver inte alls en vilo dag i veckan så kom inte med ditt skit snack.
11 mars, 2013 at 22:15 #1074959Anonym anvandareMemberVincent94 wrote:Greg Pitt rekomenderar ju 2 pass om dagen dock att man första passet kör tungt och andra lätt (20-25reps per set).Googlade lite på Greg Pitt och han verkar ju kunna sin sak (Bara det att jag hatar folk som har keps/mössa/huvudbonad på gymmet, äckligt!) Så det får bli 2 pass varannan dag
Har även tittat på lite workouts som NBA spelare kör och fastnade för Kobe Bryant och CP3s scheman([http://www.nbaplayerworkouts.com/]). Tänkte kombinera dessa på ett bra sätt där jag får Kobes stabilitet och CP3s ben (Samma längd som mig och han kan hoppa som in i helvete!(1:38 [http://www.youtube.com/watch?v=AjdgfVjkknc]) + att han inte har en ”naturlig” spänst)Kom precis hem från ett pass och det kändes jäkligt bra faktiskt!
Tackar för respons och nu gäller det att ligga i och äta rätt!
12 mars, 2013 at 15:11 #1074973Anonym anvandareMemberHej Kungen92, brukar inte svara på dessa trådar, men eftersom jag känner igen mig i din första beskrivning när jag va yngre så gör jag ett undantag.
Du har fått något snäva råd hittills så jag tycker att jag ger dig en något större bild av det hela. Eftersom ditt mål är att både bygga en del muskelmassa och att förbättra din kondition och du inte har så bra koll som du kanske skulle vilja ha, så tycker jag att du definitivt bör läsa dessa artiklar på träningslära.se:
http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/
http://traningslara.se/styrketraning-del-i-introduktion-och-lite-fysiologi/
om du orkar så är denna också intressant:
http://traningslara.se/att-kombinera-konditionsidrott-och-styrketraning-pa-basta-satt/De tar upp grunderna mycket bra och enkelt. Du kommer att förstå hur kroppen reagerar på styrketräning och konditionsträning och varför de två inte alltid är förenliga på en hög nivå. Därefter kan du nog göra ett något smartare schema. Hur mycket du måste vila beror på hur mycket och hur ofta du tränar, ekvationen mer=bättre kan bara tillämpas till en viss gräns när det gäller träning. Men kort sagt så är det första schemat du visade nog bra mycket för mycket. Det kommer att hindra dig från en snabb progression. Ur egen erfarenhet som Basket och Fotbollsspelare får jag säga såhär, om du vill hoppa högt så är det två saker du måste förbättra, 1. Kraft, du måste bli starkare i hela rörelsekedjan dvs. ben bål, höft, ect. och 2. Teknik, öva på att utveckla en bra hoppteknik.
Nu till greg plitt mm. Det är lätt att tro att detta är hur greg plitt tränar, han har haft framgång och nu visar han mig hur jag ska kunna bli som han. Ett mycket stort problem av dagens marknadsföring, då greg plitt har otaliga träningsprogram, tips och tricks som han ”rekommenderar”. Vad man måste ha klart för sig är gregs perspektiv som, (inte alltid) men ofta handlar om att casha in, dvs. de som låter bäst, är attraktivast och säljer är det han komer att visa för sin målgrupp, då det generar störst intäkter. Jag har sett mycket av det han har gjort reklam för genom åren bland annat hans senaste militär program, och jag måste säga att jag tycker det till allra största del är dåligt. Att träna en muskelgrupp 2ggr på en dag är dessutom beyond me, då den tränas bryts den ner och då vi vilar återhämtar sig muskeln och blir starkare du kan se de i träningslära artiklarna.
Lycka till!
14 mars, 2013 at 21:54 #1075049Anonym anvandareMemberQuote:Man behöver inte alls en vilo dag i veckan så kom inte med ditt skit snack.Kom inte med dina särskrivningar.
Ett tag kan man absolut träna alla dagar i veckan (beror ju också på vad och på vilket sätt man tränar), men det är inget som rekommenderas. Vila är minst lika viktigt som träning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.