Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träning efter kejsarsnitt
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
15 maj, 2011 at 20:16 #52827Anonym anvandareMember15 maj, 2011 at 20:16 #130378Anonym anvandareMember
För drygt fyra veckor sedan föddes vår dotter med kejsarsnitt. Operationen gick bra och återhämtningen har gått fort och relativt smärtfritt. Innan graviditeten och snittet tränade jag SL-inspirerad styrketräning (knäböj, marklyft och bänkpress med kompletteringsövningar) tre gånger i veckan. Jag var sjukskriven med ordinerad vila i slutet av graviditeten och har därför inte tränat på ett antal månader.
Nu är jag väldigt sugen på att komma igång med träningen igen. Efter operationen fick jag prata med en sjukgymnast som sa åt mig att ta max 10 minuter långa promenader de första två veckorna för att sedan öka mer och mer. Träning tyckte hon att jag skulle vänta med helt de första tre månaderna. I dagsläget är det promenader (ca. 2 x 30 min/dag) som står för min enda aktivitet. Jag har långsamt börjat använda mina magmuskler mer och mer (när jag ställer mig upp ur soffan och liknande). Jag försöker fortfarande undvika tunga lyft så mycket jag kan. Jag har inte längre ont runt ärret även om det kan kännas lite ömt ibland.
Jag är intresserad av att höra erfarenheter från andra som genomgått ett kejsarsnitt eller liknande operationer. Vilka övningar började ni med? När kände ni att det var ok att börja träna? Fick ni godkänt av läkare innan ni började? Hur lång tid tog det innan ni kände att ni kunde träna som innan?
/Anna från sin mans konto
16 maj, 2011 at 01:52 #130379Anonym anvandareMemberMin sons mamma gjorde kejsarsnitt…
Hon började precis som du med promenader… Ökade väl både tempo och intensitet vecka efter vecka men efter 2-3månader joggade hon längre rundor… Hon började nog inte stryketräna förens kanske 6månader efter snittet… dock har jag ingen aning om vad läkare säger (hon fick inget godkännande av läkare).
Efter ungefär 8månader var hon förbi vikter osv som hon körde på innan gravditeten.
Jag tror man ska känna sig för, kanske dubbelkolla med läkare/sjukgymnast en extra gång om man känner av ngt, annars är det nog bara att skynda långsamt och köra väldigt lätt och öka sakta.
17 maj, 2011 at 20:25 #130380Anonym anvandareMemberJag jobbade på lager fyra månader efter snittet, inte att rekommendera men det gick. Det var ju inte godkänt från läkare, enligt dem skulle jag inte lyfta någonting tyngre än bebisen första halvåret eller nåt sånt. Angående träning kan jag inte säga något för jag tränade inte på den tiden. Rent spontant kan jag tänka mig att t.ex. bänkpress är rätt okej men att knäböj kanske inte är opti.
Så länge du lyssnar på kroppen och känner efter hur olika övningar påverkar området så tror jag nog inte att det några större problem. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.