Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träning inför operation
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 november, 2011 at 10:36 #51408Anonym anvandareMember11 november, 2011 at 10:36 #124315Anonym anvandareMember
Tjena!
Precis reggad här på forumet, känns bra :emo-thumb
Är född 1991, en kille på 184cm/82kg.
Har tränat regelbundet i ett par år, men har utvecklats mycket det senaste året.
Har vuxit till mig rätt bra tycker jag, men i slutet av januari ska jag vara med om en käkoperation där jag kommer få hålla mig ifrån träning i minst 3 mån efter samt inte få tugga någonting på cirka 8 veckor för att sedan sakta ”tugga mig uppåt” vet inte riktigt hur länge det dröjer innan man kan trycka i sig en bit oxfilé men hoppas inte det dröjer mer än 8-10v.
Perfekt deff-läge kan man tänka, att man kommer gå ned i vikt är ju ett faktum.
Dock vill jag inte förlora alla muskler jag nu lyckats bygga upp, men förstår ju att det kommer försvinna mycket.
Jag ska äta så mycket jag bara kan i cirka 4 veckor innan operationen.Har ni några tips om hur jag kan göra för att behålla så mycket muskler som möjligt när jag håller mig utan träning och lever på flytande föda?
För tillfället tränar jag mest styrka men med högt tempo på lunchen på jobbet cirka 40 minuter, 4-5 dagar i veckan och det fungerar bra. (Satskortet tog precis slut )Har ni några tips till mig?
Vad för muskler och övningar bör jag mest fokusera på nu?
Vad bör jag försöka äta? Mycket protein? Fett? Kolhydrater?
Antar att det inte är så många som vart med om något liknande men är tacksam för alla tips man kan få!Tack
11 november, 2011 at 11:02 #124316Anonym anvandareMemberÄt och träna som vanligt innan operationen bara, sedan kan du lätt överleva på flytande föda i 8veckor. Man tappar inte alls spec mkt muskelmassa på 3månader, man kommer snabbt igen, speciellt i din ålder.
11 november, 2011 at 12:14 #124317Anonym anvandareMemberOm jag var du skulle jag hålla mig i stillhet så mycket som möjligt efter operationen och dricka många proteindrinkar.
13 november, 2011 at 00:37 #124318Anonym anvandareMemberMitt tips är att lägga så mycket som möjligt på de tre stora. Sen, efter operation skulle jag följa läkarnas råd till punkt å pricka..
Det kommer gå galant det där, ett par veckor i gymet och du är som vanligt igen.
13 november, 2011 at 02:52 #124319Anonym anvandareMemberPåverkar det läkeprocessen i käken om du tränar, dvs är tanken att det är omöjligt att undvika spänna käken vid träning.
Eller varför får man inte träna?13 november, 2011 at 17:54 #124320Anonym anvandareMemberTack för svar! Fick en liten lättnad iallafall.
Obbe:
Vad menar du med de tre stora? Marklyft, bänkpress och knäböj?
Självklart kommer jag följa läkarnas råd!Clark:
Att jag ska hålla mig i stillhet var en bra tanke det hade jag inte tänkt på. Kan ju vara smart att spara på de kalorierna man får i sig..Albin:
Jag kommer få frakturer i käkbenen och kroppen kommer ta ganska hårt på det (kommer med andra ord inte ha så mycket energi i många veckor).. Precis som du säger kan jag inte riskera att spänna käken, men den största aspekten är att jag måste prioritera att kroppen ska läka käken istället för att läka muskler . Helt återställd är man tydligen inte förän 6-12 månader senare..10 december, 2011 at 22:28 #124321Anonym anvandareMemberinte gå ner mycket på 3 månader vet i tusan om jag håller med om, jag tappade 11,5kg ( på en månad, 3veckor utan att resa sig ur sängen dock) och det känndes som hela min stadiga grund som jag byggt upp under 4,5års tid va borta. som dom andra säger nöt på som vanligt och massa mat. sen gäller det bara att hitta minsta gnytta motivation, som är lätt att tappa efter en så pass stor viktnedgång. kämpa på och lycka till med operationen!
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.