Home › Forums › Allmänt om gymträning › Tränings- och kostupplägg
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
5 januari, 2011 at 11:43 #54203Anonym anvandareMember5 januari, 2011 at 11:43 #136427Anonym anvandareMember
Hej Body Forum!
Detta är mitt första inlägg på Body Forum så idiotförklara mig inte om jag ställer självklara frågor.
Jag är 16 år gammal, 176 cm lång och väger 62 kg. Jag har gymmat i ett år nu och tänkt att börja gymma seriöst nu. Och med att börja gymma seriöst menar jag att öka bra i muskelmassa och styrka. Bra kost och välbehövlig vila. Har därför lagt av med fotbollen därför att detta inte går ihop om jag vill bli större ”köttigare” och gå upp i vikt.Tänker börja ställa mina frågor om kosten.
Hur ska man dela upp måltiderna under dagen?
Jag vet att man i min ålder ska äta allt man blir erbjuden, men jag vill ha något att gå efter så att min träning ger resultat. Jag vet också att man ska äta proteinrikt och inte vara rädd för fett om jag nu ska gå upp i vikt.
Ska bara tillägga att jag använder mig av Whey FX som proteintillskott.
Jag kommer skriva så som jag tror att jag ska göra efter varje fråga.Frukost: Gröt, omelett, äggröra eller någon matig/proteinrik smothie.
Lunch: Äta vad som erbjuds.
Mellanmål: Proteindrink blandat med bananer.
Middag: -||- (lunch).
Mellanmål: Kvarg.
Och en proteindrink efter tränings såklart.
Nu till träningen. Jag vet inte direkt hur jag ska lägga upp det här. Jag vet att hur man påverkas av sin träning är helt individuellt. Men är det någon som har något bra förslag på hur man kan lägga upp träningsschemat så att man kör igenom hela kroppen. Vad jag har förstått så verkar det finnas olika upplägg till vilket mål man har med sin träning. Mitt mål är att blir större och starkare.
Det här med sömnen. Hur viktig är den? Jag tror att den är rätt viktig för kost, träning och vila hör väl ihop? Ska man gå och lägga sig i tid och gå upp tidigt eller kvittar det? Ska man bara sova sina timmar så man känner sig utvilad?
Hoppas ni förstod mina frågor någorlunda och kan besvarad dem. :what:
MVH
HeAn10 januari, 2011 at 03:30 #136428Anonym anvandareMemberMin kusin som är en erfaren Bodybuilder sa till mig att låta kroppen växa klart innan man börjar gymma seriöst.
10 januari, 2011 at 16:37 #136429Anonym anvandareMembercryonE wrote:Min kusin som är en erfaren Bodybuilder sa till mig att låta kroppen växa klart innan man börjar gymma seriöst.Som väldigt ung är det naturligtvis ytterst viktigt att man får instruktioner och hjälp men om man bara får den rätta hjälpen är styrketräning bra för barn och ungdomar. Att man måste växa klart för att kunna styrketräna är alltså helt fel.
[http://traningslara.se/styrketraning-for-barn-och-ungdomar-del-i-fordelar-risker-och-ogrundade-myter/]
11 januari, 2011 at 17:25 #136430Anonym anvandareMemberDet är helt okej att styrketräna innan kroppen har vuxit färdigt men man bör vara försiktigt eller helt undvika att träna med tunga vikter eftersom kroppens leder, muskler, senor m.m kan ta skada extra lätt innan de är färdigutvecklade. Det skulle därför vara mer lämpligt att träna och utföra övningar där du använder din egna kroppsvikt som tyng. Lycka till!
Besök gärna: [http://adlerfitness.blogspot.com/] för fler träningstips
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.