Home › Forums › Allmänt om gymträning › tränings schema
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
25 juni, 2014 at 00:40 #105596Anonym anvandareMember25 juni, 2014 at 00:40 #1081915Anonym anvandareMember
Den här frågan har säkert kommit upp innan och jag ursäktar om ja kommer med dumma frågor men de är såhär att ja är relativt ny när de kommer till styrketräning och har tränat typ 2 split i ett år då jag tränat överkropp dag 1 underkropp dag 2 och vilat dag 3.
tycker de funkat bra men nu känner jag att ja vill testa något nytt och då är min tanke att man kanske kan dela upp överkroppen i två delar och träna typ biceps övre rygg en dag och bröst axlar triceps en annan dag och sen köra underkropp som vanligt…skulle de funka?
25 juni, 2014 at 14:02 #1081916Anonym anvandareMemberJag tror absolut det kommer fungera, så länge du lyfter vikter så fungerar det mesta Det viktigaste är att du går till gymmet, sen kan man dissekera vad som ger mest optimal utveckling senare.
Men av vad jag förstått från din text så är styrketräningen inte det du prioriterar högst här i livet och då tycker jag din split fungerar, om du sedan vill satsa mer på din styrketräning så kan man ju lägga upp en annan split.
Jag skulle rekommendera att du kör marklyft i ditt benpass så kommer ditt ryggpass bli lite smidigare.
25 juni, 2014 at 18:24 #1081917Anonym anvandareMemberokej så då kan jag träna armar rygg dag ett och sen axlar bröst dag två sen ben utan att man ”stör” samma muskler ”för ofta”?. tänker att övningar som bänkpress även kanske tar lite på övre ryggen men de är kanske ingen fara trots att man tränat rygg dagen innan?
gör allt marklyft och knäböj i mina benpass trivs dock bättre med knäböj än marklyft
25 juni, 2014 at 20:34 #1081918Anonym anvandareMemberSå länge du inte går bak väldigt långt med vikterna i bänkpress, så tar det inte på ryggen. Bröstmuskeln är ryggmuskelns antagonist och har därför inte många övningar som aktiverar varandra.
Rhomboideus major och minor är de två skulderbladsmuskler som möjligtvis kan aktiveras av bänkpress då de aktiveras vid adduktion av skulderbladet.
Men mer troligt är att dina triceps blir mer aktiverade då de är en synergist din bröstmuskeln. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.