Home › Forums › Allmänt om gymträning › Träningsschema! Kritik och hjälp, tack!
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 maj, 2011 at 22:59 #52762Anonym anvandareMember22 maj, 2011 at 22:59 #130124Anonym anvandareMember
Tjenare! Kan väl vara bra att notera att jag är en kille på 17 år.
Jag letar efter ett bra träningsschema för maximal muskelutveckling.
Jag vill blir stor, mycket massa! Jag har bra kost, käkar kosttillskott i form av aminosyror.Har aldrig gymmat efter ett träningsschema förut, har inte klarat av det för att jag tränat fotboll ungefär 5-7 ggr i veckan. Men nu så har jag trappat ner lite med fotbollen och skulle vilja gymma på ”heltid”. Är definitivt inte en som aldrig varit på gymmet förr, utan har gymmat väldigt mycket fast inte efter ett schema, som jag nämde innan.
Har letat runt på denna sida och sökt på google men det känns bättre att få ett träningsschema bekräftat här av er, medlemmar. Vet att ni kan väldigt mycket om detta.
Har läst om att detta upplägg verkar bra
Pass 1, Bröst och Triceps.
Pass 2, Rygg och Biceps.
Pass 3, Axlar, traps och underarmar.
Pass 4, Ben och mage.Nu skrev jag bara upp det utan att sätta det i ordning och vilken dag man ska träna för att få välbehövlig återhämtning.
Skulle bli väldigt tacksam om jag fick hjälp ang. schema, vilka övningar som skulle passa bra, samt set och reps.
Tack å bock! :emo-thumb
23 maj, 2011 at 06:39 #130125Anonym anvandareMemberKlassikt upplägg som även jag körde ett tag, helt okej!
4 övningar per muskelgrupp brukar jag köra, reps och set varierar men brukar bli antingen 6×4 eller 12×3.
Skillnaden är väl att jag körde axlar/mage tillsammans, aldrig tränat underarmar och har aldrig heller använt straps. Jag tycker att det är skönare att köra ben enbart en dag, och nu hoppas jag att du även menar vader när du skriver ben.
Notera att jag skriver jag, från min erfarenhet av träning, jag är som du 17, men har ca 3 år i gymmet i nacken. Lycka till!
23 maj, 2011 at 07:04 #130126Anonym anvandareMemberDet här säger jag av ren erfarenhet, utan någon vetenskaplig grund och kommer antagligen möta viss kritik.
Jag ser att du har valt att dela upp så att du tränar flera muskelgrupper under ett pass = Triceps tar oftast sekundärt med bröstet och du kommer även köra primärt triceps under passet, biceps på rygg, och så vidare.
På senare tid så har jag själv valt att undvika det här och till exempel skilja på bröst och triceps för att kunna köra triceps primärt och bara det. Detta för att fokusera på varje muskelgrupp enskilt och få ut det mesta av den.
Det kommer antagligen innebära en större uppdelning och det kan bli svårt att hinna med allt under en vecka. Men det är ändå ett bra tips av mig om inte just det är ett krav från din sida.
23 maj, 2011 at 11:18 #130127Anonym anvandareMemberMin första post, trots jag hängt ett tag här..
Jag sågar ditt upplägg. Varför? Du är 17, du vill bli stor och stark.
Du ska träna basövningar och varianter av dessa tungt och ofta helt enkelt. Jag menar pass nr 3, axlar, traps och underarmar. Bort med det..Jag skulle köra följande
Pass 1. Bröst samt lite axlar
Bänkpress
Snebänk
Axelpress av någon form, militär, hantel eller bakom nacken.
Har du ork kvar så kan du dra någon triceps övning, men har du tagit ut dig på bröstet kommer det inte behövas.Pass 2. Rygg och ev pyttelite biceps.
Marklyft (här tar jag bara några set, kanske två eller tre max)
Skivstångsrodd
Chins eller latsdrag
Skivstångscurl om det inte räcker med pump i biceps.Pass 3. Lår och vader.
Knäböj alt benpress (du kan värma upp lite innan i tex bensparkmaskinen)
lårcurl liggandes eller ståendes.
Stående vadpress.5 set av allt inkl ett eller två uppvärmnings set. Tunga vikter max 6 rep.
Vilar gör du när du känner för det, dvs är du sliten och trött vilar du även om det innebär att du tränar varannan eller var tredje dag.Ta det för vad det är värt, men hade jag varit 17 igen så
23 maj, 2011 at 11:30 #130128Anonym anvandareMemberTack för hjälpen grabbar, riktigt tacksam.
Bjern @ Självklart menar jag vader också. Lår och vader.
HamphusKjellman @ Du skulle inte kunna publicera ett schema? Vore schysst.
Obbe @ Tack så mycket, precis vad jag letade efter. Ett schema. Vad jag ser nu så verkar det vara vädigt lite axlar, biceps och triceps? Men som sagt det kanske blir mycket för det tar ju mycket på tex biceps när man kör rygg å triceps när man pumpar bröst osv. Om du säger att detta upplägg är bra för att bli stor så är jag sugen på att testa det. Men är det bara 3 pass/vecka då? Räcker det?
Tack igen alla!
24 maj, 2011 at 09:35 #130129Anonym anvandareMemberJapp, det är lite axlar och armar. De kommer växa ändå, dessutom är min erfarenhet att det är de muskelgrupperna som är lättast att skada. Eg så skulle du kunna skita i dem helt ett bra tag. Jag tränar ett liknade program så ofta jag orkar och känner för det. Ibland blir det 3 ggr i veckan ibland 6. Lyssna på kroppen där är mitt råd.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.