Träningstips.

Home Forums Allmänt om gymträning Träningstips.

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har precis börjat styrketräna och skulle behöva lite tips med mitt träningsschema.
    Jag ska hade tänkt träna tre ggr i veckan med två olika pass.
    Det första är: Biceps, triceps och bröst.
    Och det andra: Axlar, rygg och ben.
    Jag tänkte köra två övningar kroppsdel.

Mitt mål är framförallt att bygga muskler.

Tack på förhand. :)

Hej Gooner! :)

Hur ofta tänkte du träna, 2ggr i veckan?

• Ät mycket mat och bra mat.
    • Träna strikt och med rätt teknik, fråga en PT första gången så du utför övningarna rätt. 90 % av alla yngre på gymmen kör fel och skaderisken ökar och utveckingen minskar.
    • Håll dig till fria vikter så mycket som möjligt
    • Ha som mål att förbättra dig från vecka till vecka.
    • Va inte rädd att vila när du känner dig sliten
    • Sov minst 8 timmar
    • Undvik alkohol i så stor utsträckning som möjligt

Sen spelar det ingen roll hur du lägger upp ditt pass eller vilka dagar du kör på. Det är av mindre betydelse.

Jag ber om ursäkt om det blev lite luddigt och otydligt, haha.
    Jag vill bara ha några allmänt bra tips, men några frågor jag kan komma på är, om det är bättre att träna mer splittat eller mer ihopsatt träning, hur många set och reps ska jag köra och några bra nybörjar övningar.
    Jag ska träna 3 gånger i veckan.

Fokusera på basövningar (flerledsövningar) under passen så som Chins, bänkpress, marklyft och knäböj t.ex.

Tränar du bara 3 gånger i veckan skulle jag rekomendera att du kör halvkroppspass (: då hinner du nästan köra igenom hela kroppen 2 gånger/vecka. Att träna hela kroppen två gånger/vecka är det som i vissa studier visats vara effektivast.

Antalet set och reps beror mycket på vilken effekt du vill få av träningen, men i grunden så ska du se till att du överbelastar musklerna.

Värm upp 5-10 minuter, träna igenom hela kroppen diciplinerat dvs hoppa inte över eller slarva med en övning bara för att den är tung/tråkig

Ät bra mat ofta utan att BULKA, ät nyttigt och lagom mycket.

vaiera träningen Tex 2 veckor 10 reppare, 1 vecka 15 reppare, pröva dig fram!!

Tack för hjälpen :)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.