Träningsupplägg. 2 pass/dag?

Home Forums Allmänt om gymträning Träningsupplägg. 2 pass/dag?

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Är en blivande brandman och vill därför utöka mina träningspass. Tränar just nu 5 ggr i veckan men vill utöka det till ungefär det dubbla. Känner några som tränar 2 gånger per dag och då kondition på morgonen och ca 3 styrkepass i veckan utöver det.

Som brandman är det otroligt viktigt att ha en god fysik, ett fall kan vara livsavgörande om styrka/kondition inte är på topp.

Mina mål med träningen är att bli starkare och få bättre kondition, mest för att klara jobbet så bra som möjligt men också utseendemässigt.

har lagt upp ett litet träningsschema, skulle blivit jätteglad om jag fick någon respons både negativ såsom positiv.

Måndag: 07.00-07.45 kondition
    20.00-21.00 Bodypump

Tisdag 07.00-07.45 kondition
    kvällen, gymträning

Onsdag 07.00-07.45 Kondition
    20.00-21.00 Bodypump

Torsdag 07.00-07.45 Kondition
    Kvällen, gymträning

Fredag 07.00-07.45 Kondition

Lördag, vilodag

Söndag, Bodypump

Kosttillskott utöver ”vanlig” kost

kreatin
    Vassleprotein: Mellanmål och efter träning
    Kaseinprotein: Innan sömn
    Aminosyror: Innan och under träning

Du har bara lagt in två styrkepass i schemat ovan trots att du skriver att du vill göra 3 st. Antar att du kör helkroppspass. Om kroppen bara orkar med så kan du köra så här.

Jag har kört dubbel pass med bra resultat, men då har jag kört överkroppen på 2 pass under en dag och sedan dagen efter på kvällen ben.

Men i ditt fall så tror jag det är bättre att köra hela kroppen på gymmet under en dag.
    Och sedan köra kondition de dagar du inte kör på gymmet.

T.ex.
    dag 1 FM gym
    dag 1 EM gym
    dag 2 FM vila
    dag 2 EM kondition
    dag 3 FM kondition
    dag 3 EM vila
    osv….börja på dag 1

Du måste vara väldigt vältränad om du orkar träna så mycket regelbundet :-)

Men om jag tror ändå det bästa är att du under en period försöker att fokusera på styrka under kanske 3 månader och kör kondition bara så pass mycket att du bibehåller din konditionen som du har.
    För att sedan fokusera på kondition och minimalt med gymvikter bara för att bibehålla så mycket av styrkan du kan.

Detta tror jag är absolut bäst för dig.

Kri wrote:
    Du har bara lagt in två styrkepass i schemat ovan trots att du skriver att du vill göra 3 st. Antar att du kör helkroppspass. Om kroppen bara orkar med så kan du köra så här.

Nej jag skrev inte så, jag skrev att jag känner folk som gör så det betyder inte att jag planerar att köra som dem. Dessutom har jag ju lagt in 5 styrkepass, bodypump är styrka.

Njaa, Bodypump är ju i princip helkroppspass men dem två andra gym-passen kör jag nog överkropp/underkropp

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.