Träningsvärk på fel kroppsdelar!

Home Forums Allmänt om gymträning Träningsvärk på fel kroppsdelar!

• This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author

Jag är lite av en nybörjare i styrketräningssammanhang men har ändå kommit igång rätt bra med träningen och kör, sedan ett par månader tillbaka, 4 styrkepass i veckan där jag varierar mellan att köra bröst/axlar/triceps 2 ggr och biceps/rygg 2 ggr. Upplägget är att jag kör extra tunga vikter på första bröstpasset och första bicepspasset och sen kör jag lättare vikter (men fler reps/set) veckans andra pass. Jag spenderar i snitt 1,5 timme per pass.

Passen där jag tränar biceps ger riktigt bra resultat och jag får både träningsvärk och synliga resultat. Passen där jag tränar bröst däremot, där händer det ingenting. Jag går ofta hem med ”pump” i armarna efter ett bröstpass men jag upplever aldrig någon träningsvärk eller ansträngning i bröstmusklerna. Har jag fel teknik eller är det vanligt att man inte upplever bröstmusklerna som lika ansträngda efter ett träningspass?

Hej Olle,

Rent allmänt skulle jag säga att bröstträningen involverar mer muskler sekundärt än vad bicepsträningen gör. Med andra ord, axlar och triceps får en hel del träning också när du tränar dina bröst.

Sedan vill jag även ge tipset att sänka vikterna i bröstträningen. En av anledningarna att du inte känner något i dina bröstmuskler efter ett bröstpass kan vara att du inte får någon direkt kontakt i övningarna och det i sin tur gör att du inte känner av något efter passet.

^^^^^^^^^^

Som ovan säger. Att träna bröst är trixigare då det är svårare att isolera från andra muskler. Chansen är alltså att du kör slut på en hjälpande muskel innan dess att bröst är slutkört, per set, t.ex. triceps.

Att få träningsvärk i bröst är inte särskilt svårt dock. Gå längre ned/bak i bänkpress eller CC-flyes. Du känner i bröstet om du sätter en hand på andra sidan kroppens bröst och sedan för den andra armen bakåt. Muskeln blir hård/spänd i det bakre läget, det gäller att innefatta den delen i rörelsen också, annars får du kassa resultat.

För att göra det är det viktigt att du inte kör för tungt, då kan du pajja axlarna då den kritiska delen för skador i övningen är just när du vänder i det bakre/djupa läget. Studsa INTE!

Tack för tipsen! Jag har provat att gå ner i vikter på mina senaste pass och försöka vara mer noggrann i tekniken. Nu är det naturligtvis tidigt att säga men det känns redan som att jag får kontakt på ett mycket bättre sätt än tidigare. Förhoppningsvis ger det resultat.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.