Home › Forums › Allmänt om gymträning › Triceps och axelledens samverkan?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 november, 2010 at 19:02 #54694Anonym anvandareMember29 november, 2010 at 19:02 #138451Anonym anvandareMember
Jag körde högreps på triceps idag för att verkligen trötta ut den. Körde med repen i kabelmaskinen. Efteråt fick jag en jäkla pump i högra triceps muskeln och jag stretchade den lite lätt genom att lägga armen bakom huvudet och handflatan på ryggen. Då ryckte det till som fasen i axelleden och gjorde ont i nån sekund. Har den uttröttade tricepsmuskeln nån inverkan på axelleden? Det gör inte ont i leden nu men jag har en läskig krypande känsla.
[img=http://www.dintraning.se/ovningar/images/ovnings_bilder/large/Rep-hogt-faste-Triceps-2.jpg.png][img=http://www.health.com/health/static/hw/media/medical/hw/hwkb17_079.jpg]
29 november, 2010 at 19:07 #138452Anonym anvandareMemberTriceps långa huvud fäster precis under axelledshålan. Skulle kunna vara det huvudet som var lite ansträngt/spänt och bidrog till obehaget vid fästet i axelleden.
Bara spekulationer från min sida!
29 november, 2010 at 19:39 #138453Anonym anvandareMemberLåter rimligt. Har triceps någon inverkan på stabiliteten i axelleden i och med detta? Jag har en historia med instabila axelleder sedan ett par år tillbaka. Därav min nojja.
29 november, 2010 at 20:41 #138454Anonym anvandareMember*L.R* wrote:Största muskeln som hindrar luxation av axeln.Men sällan den man ska träna om man dålig skulderstabilitet..
Den hindrar luxation men är dålig att träna om man har instabilitet?!? Hur går det ihop?
Jag tränar rotatorcuffarna noga också.
29 november, 2010 at 21:29 #138455Anonym anvandareMemberNä, det stod inte i klarspråk att den var dålig i ditt inlägg men det är så man tolkar det när du formulerar dig som du gör. Det är tydligen vanligt bland folk här på BODY-forumet, att skriva ett inlägg och utelämna förtydligande information i sitt svar.
29 november, 2010 at 23:34 #138456Anonym anvandareMemberDen hoppande känslan kan ha varit något så simpelt som spända fibrer som hoppar över varandra.
Lider du utav skulderinstabilitet så antar jag att du fått ett upplägg med övningar utav din sjukgymnast eller annan kunnig som undersökt dig. Övningarna skiljer sig beroende på hur du luxerat (om den nu luxerat någon gång) samt åt vilket håll den är som mest instabil.Ge det någon dag och se vad som händer först och främst!
30 november, 2010 at 08:38 #138457Anonym anvandareMemberTommy Ivarsson wrote:Den hoppande känslan kan ha varit något så simpelt som spända fibrer som hoppar över varandra.
Lider du utav skulderinstabilitet så antar jag att du fått ett upplägg med övningar utav din sjukgymnast eller annan kunnig som undersökt dig. Övningarna skiljer sig beroende på hur du luxerat (om den nu luxerat någon gång) samt åt vilket håll den är som mest instabil.Ge det någon dag och se vad som händer först och främst!
Det var nästan 2 år sedan den luxerade och jag var hos sjukgymnast. Jag trillade på rygg i skidbacken och axeln gick ur led när jag kastade armen bakåt. Rehabövningarna innefattade utåt- /inåtrotation med gummiband. Ligga på rygg och kasta upp en medicinboll och fånga den igen. Ligga på rygg och ”rita åttor i luften” med en hantel. Hantellyft åt sidan och framåt, bröstpressar mm. Tricepsövningar ingick också i programmet.
Jag har frångått detta rehabprogram nu och kört på vanliga övningar sedan 1,5 år ca. Jag kör fortfarande rotatorcuffsövningar med gummiband som uppvärmning då och då samt med hantlar de dagar jag tränar axlar.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.