Home › Forums › Allmänt om gymträning › Utförandet på knäböj..
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 december, 2005 at 02:29 #95865Anonym anvandareMember26 december, 2005 at 02:29 #1052536Anonym anvandareMember
Här kommer ännu en fråga om knäböjen, eftersom det är en av den viktigaste byggarövningen vill jag gå på djupet med det hela
Vad jag har fått lära mig ska man gå ner såpass i knäböj att lårbenet är riktat parallellt med golvet.
Vad jag även hört från en mycket kunnig intruktör och fd. byggare är att man som kroppsbyggare inte nödvändigtvis behöver gå ner mer än såpass mycket att vinkeln mellan smal- och lårben håller som minst 90 grader och att längre ner än så här skadar rörelsen mer än vad den proportionellt bygger och att det främst är tynglyftare som har användning av att utöka muskelvävnaden även i det låga rörelsemomentet under 90 grader.Jag är 197cm lång och har därför ännu lättare att paja knän så jag har funderat en del kring detta, jag har provat att gå djupt ner i knäböj så att benet ligger parallellt med marken samt att köra djupare i benpress än 90 grader men har då direkt fått smärta från mitt ena knä, kan tilläga att jag förövrigt inte har något problem med mina knäleder utan upplever endast direkt smärta då jag går såpass djupt ner i dessa tunga benövningar.
Man kör ju det som passar en bäst och jag håller mig därmed till att gå ner till 90 grader som minst i både knäböj och benpress och detta tycker jag funkar bra!.Det pratas mycket om att göra djupa knäböjningar samt benpressa såpass att knäna i princip nuddar bröstkorgen. Dessutom såg jag i Pumping Iron att Arnold gick ner extremt djupt i sina knäböj.
Jag undrar därför om det är stor skillnad på att gå ner låt säga som jag gör till 90 grader eller att göra som de flesta säger är ”rätt” (dvs. djupt) ur ren muskelutvecklande synpunkt?, för jag menar om det inte ger MYCKET mer massa av att gå ner extremt djupt är det väl bättre att spara på lederna och istället göra det halvdjupt?
Någon kunnig som kan förklara varför det är så viktigt att gå djupt ner? :read:26 december, 2005 at 03:32 #1052537Anonym anvandareMemberHar du provat att köra knäböj så som styrkelyftare kör det? Lite bredare stance alltså. Det kanske är något för dig. Jag har en polare med långa ben i förhållande till en rätt kort överkropp. Han klarar av att gå mycket djupare när han kör på det sättet. Grejen är att du först och främst inte utför rörelsen i ett fullständigt rörelseomfång när du kör vad man populärt brukar kalla för juckböj. Sedan tränar du inte rumpan (det är också en muskel som behöver träning) och vissa delar av låren i lika hög utsträckning som om du hade kört djupare.
Men det är ju inte atomfysik direkt. Kör så djupt du klarar av utan att få jätteont. Lite ont får man, men inte så att man inte kan köra övningen igen nästa pass. Då byter man antingen övning (testat frontböj eller hacksquat?) eller så kör man övningen med ett annorlunda utförande där man slipper få ont. Överdriven smärtsam träning tenderar liksom allt som oftast att inte bli någon träning alls.
26 december, 2005 at 16:37 #1052538Anonym anvandareMembersarbaz wrote:Har du provat att köra knäböj så som styrkelyftare kör det? Lite bredare stance alltså. Det kanske är något för dig. Jag har en polare med långa ben i förhållande till en rätt kort överkropp. Han klarar av att gå mycket djupare när han kör på det sättet. Grejen är att du först och främst inte utför rörelsen i ett fullständigt rörelseomfång när du kör vad man populärt brukar kalla för juckböj. Sedan tränar du inte rumpan (det är också en muskel som behöver träning) och vissa delar av låren i lika hög utsträckning som om du hade kört djupare.Men det är ju inte atomfysik direkt. Kör så djupt du klarar av utan att få jätteont. Lite ont får man, men inte så att man inte kan köra övningen igen nästa pass. Då byter man antingen övning (testat frontböj eller hacksquat?) eller så kör man övningen med ett annorlunda utförande där man slipper få ont. Överdriven smärtsam träning tenderar liksom allt som oftast att inte bli någon träning alls.
Ja jag står rätt brebent när jag gör utförandet och har provat att gå djupt ner tillsammans med denna position, men fick dock direkt smärta i vänsterknäet. Det är inte så att jag e klen, jag vet att det kan göra ont då man tränar men en huggande smärta i knäleden förstår jag ju själv är destruktivt.
Jag har inte kört knäböj så mycket förrut, mest benpress, banspark och bencurl samt utfall och liknande. Har nu börjat köra mer basövningar som hacksquat, och knäböj och viktmässigt har jag accelererat väldigt snabbt, från 90kg i knäböj till 170kg på höstterminen.
Jag har liksom inte haft små ben tidigare eftersom jag noggrannt har tränat dom hela tiden men när jag börjat köra basövningarna mer så har det gett mig otrolig styrka och jag ser ju inte riktigt vilken fördel mer än styrkemässigt i det momentet det skulle ge att köra djupare i dessa övningar för formen på dina muskler är ju genetiskt ellerhur?, ungefär som att säga ”jag vill träna mina biceps eller triceps längre ner på armen eller träna mina latsmuskler längre ner” detta går ju inte eftersom det har med genetiken o göra:), och vad gäller träning av sätesmuskeln finns det ju bra
substitut till detta så som utfall samt benpress med bara hälarna mot plattan . -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.