Utlandsresa = ändrade rutiner!

Home Forums Allmänt om gymträning Utlandsresa = ändrade rutiner!

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author

Hej,

Hängt här endel men har bara läst en massa och skippat skrivandet.
    Men nu har jag lite funderingar som jag skulle vilja ha lite hjälp med.

Kort sagt,

Ska om ett par veckor iväg för att göra säsong i Schweiz (mao åka massa skidor). Det är tredje vintern på raken jag gör detta, cirka 4 måndader varje vinter har det blivit.

Har tränat till och från i fyra-fem år. Pga. säsongerna har det blivit långa uppehåll från gymet vilket har resulterat i att jag i princip fått börja om på noll två gånger om (dock går det fort att komma tillbaks i form igen…) När jag väl är på hemmaplan har jag kört seriös träning 4-6 pass i veckan, 4-split.

I år är tanken att hålla kvar i styrketräningen på en seriös nivå även i Schweiz. Jag funderar på att gå över till helkropps-träning alt. 2/3-split. Och där kom första funderingen, låter detta vettigt? Kommer snitta ca 4-6h skidåkning om dagen 4-5ggr/veckan och då kan det fan inte vara bra att köra vidare med 4-split?

Min andra fråga handlar om kosten.

Mitt mål är att bibehålla styrkan och storleken så gott det går.
    Hur mycket kalorier skidåkning bränner är svårt att veta men hur som helst kommer jag få kämpa för att få i mig tillräckligt med kcal.

Jag har under en längre tid kört med protte efter passen, eaa innan passen o emellanåt PWOs. + omega3 o multimineral. Rätt standard med andra ord.

Vad hade Du kört på? Är något viktigare än nåt annat? Något jag ska skippa? En gainer kanske vore bra?

Nu blev detta för långt pga att jag suger på att formulera mig och få fram det jag vill ha sagt, men gjorde iaf ett försök o hoppas att någon har lite allmänna tips!

– Hur många styrkepass i veckan känns rimligt?
    – 2 el 3-split, helkropp?
    – Protte, gainer, eaa, allt eller inget?

Vad hade du tänkt på om du var i min sits?

Tack på förhand, gonatt.

Kör helkropp tre gånger i veckan. Kan tex köra ett tungt, ett medel och ett lättare pass. Klassiskt upplägg som många varit nöjda med. Håll fokus på tunga basövningar och lägg till kompletteringsövningar som du känner för.

Blir det slitigt ibland med skidåkandet så kör bara 2 pass den veckan.

Är väl bara att träna på om du orkar, om det blir för mycket skidåkning -> träna mindre

Om jag vore i din sits skulle jag ta dessa ”beslut” om hur min träning ska se ut där på plats.

På den tiden då jag åkte mycket skidor hoppade jag över benträningen när jag var i fjällen. En tanke i alla fall att bara träna överkroppen?

Gober wrote:
    Kör helkropp tre gånger i veckan. Kan tex köra ett tungt, ett medel och ett lättare pass. Klassiskt upplägg som många varit nöjda med. Håll fokus på tunga basövningar och lägg till kompletteringsövningar som du känner för.

Blir det slitigt ibland med skidåkandet så kör bara 2 pass den veckan.

Låter vettigt. Två vilodagar mellan passen som gäller då. Hur fan ska det gå, vill ju träna oftare :p Eller kan man rent av köra helkroppsupplägg med bara en dags vila då och då, om man kör andra övningar eller är det total waste?

Ska läsa runt lite närmare på helkroppsträning, övningar etc.

Som någon nämnde så blir det förmodligen inte lika mycket benträning på gymet då det blir så pass mycket mjölksyra på berget!

mro wrote:
    Låter vettigt. Två vilodagar mellan passen som gäller då. Hur fan ska det gå, vill ju träna oftare :p Eller kan man rent av köra helkroppsupplägg med bara en dags vila då och då, om man kör andra övningar eller är det total waste?

Ska läsa runt lite närmare på helkroppsträning, övningar etc.

Som någon nämnde så blir det förmodligen inte lika mycket benträning på gymet då det blir så pass mycket mjölksyra på berget!

Helkropp hade jag nog inte kört mer än 3ggr i veckan, men det är ju bara till att testa om du är sugen. Vill du köra oftare kan du lägga upp någon annan split där du kör fler gånger. Men som sagt helkropp är ju ganska jobbigt så det kan nog krävas bra med vila. Knäböj lär du nog inte köra alla pass om du åker skidor flera timmar om dagen ; )

Gober wrote:
    Helkropp hade jag nog inte kört mer än 3ggr i veckan, men det är ju bara till att testa om du är sugen. Vill du köra oftare kan du lägga upp någon annan split där du kör fler gånger. Men som sagt helkropp är ju ganska jobbigt så det kan nog krävas bra med vila. Knäböj lär du nog inte köra alla pass om du åker skidor flera timmar om dagen ; )

Får känna på det där nere sen, men ett alternativ skulle kanske kunna vara att köra rygg/bakre axlar/biceps ett pass, bröst/främre axlar/triceps ett annat. Sen slänga in ett rejält benpass en gång varannan vecka / var tionde dag nånting. Då kan man få till nån form av tvåsplit halvkropp, eller vad man vill kalla det. Tränar magen/bålen gör man också genom skidåkningen men får se om man ska köra in det i passen annars. Vill absolut inte komma efter med någon muskelgrupp!

Tack för tipsen

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.