Vad anser ni om detta schema? Nybörjare som fått detta av en PT. Dock lite oroad.

Home Forums Allmänt om gymträning Vad anser ni om detta schema? Nybörjare som fått detta av en PT. Dock lite oroad.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • Author

För att göra en lång historia kort. Jag är underviktig efter att ha gjort en gastric by pass operation. Jag sa att målet med min träning är att tajta till skinnet jag fått som följd efter att ha tappat 60kg, samt att jag vill gå upp i vikt nu pga att jag blivit underviktig pga komplikationer av operationen. Jag ska absolut inte bränna något i onödan. Är detta ett rimligt schema? Kanske ska tillägga att jag hade bara tränat 6 pass totalt på gymmet innan jag fick detta.

Detta schema är det som jag fick!

1. rowing machine 5 min (uppvärmning)

2. Knee bend 1sest x 20 reps

3. Shoulder dislocation 1 sets x 20 reps

4,Spider push-ups 1 sets x 10 reps

5, Forward lunge 4 sets x 8 reps

6. Leg press 4 sets x 8 reps

7. Seated rowing 4 sets x 8 reps

8. Lat pulldown 4 sets x 8 reps

9.Dips 4 sets x 12 reps

10. Seated dumbbell press 3 sets x 8 reps

11. Standing dumbbell lateral 4 sets x 8 reps

12.Crunch 4 sets x 12 reps

detta ska jag köra 2 ggr / v + 1 pass crosstraning & 1 pass bodypump / v. = 4 träningstillfällen i veckan.

Tack på förhand //Louise

Jaha, tur att man inte PT… Hahaha!
    Vet inte om man skall skratta eller gråta…? Absolut inget jag skulle gett till en total nybörjare! Programmet verkar helt sakna struktur…

Instruktören verkar, enligt mig, sakna vissa grunder inom styrkeäningen på rena nybörjare.

Men vad vet jag…?

Varför ger du inte bara tips på ett enkelt och bra nybörjarprogram istället för att skratta Arne? :-)

För en ren nybörjare som som TS?

Tja… Detta tex. Endast maskiner…

1. Uppvärmning någon cardio i några minuter.
    2. Sittande bröstpress i maskin 2-3×8-10
    3. Axellyft i maskin 2-3×8-10
    4. Pull downmaskin alt. Latsdrag bakom nacke i hiss 4-5×10
    5. Sittande rodd i maskin med stöd mot bröst 3-4×8
    6. Benpress 5 x10
    7. Magmaskin (en bra sådan) 3-4×12
    8. Ländryggsmaskin (en bra sådan) 3-4-8-12

Ovan/osäker/dålig fysisk kondition välj det låga setalternativet och det högsta repsintervallet. Detta program körs 2 ggr/vecka i 6 – o veckor.

:up: Tror att smilyn gör tummen upp, om den gör ”fuck you” ber jag om ursäkt, haha.

Arne Persson wrote:
    Jaha, tur att man inte PT… Hahaha!
    Vet inte om man skall skratta eller gråta…? Absolut inget jag skulle gett till en total nybörjare! Programmet verkar helt sakna struktur…

Instruktören verkar, enligt mig, sakna vissa grunder inom styrkeäningen på rena nybörjare.

Men vad vet jag…?

Ja eller så kan du jätte gärna få förklara vad som är galet. Som sagt jag har aldrig tränat på gym i hela mitt liv. Det enda jag då kan gå efter är vad PT sagt. Men det jag kände var att det kanske skulle bränna mer än vad jag skulle bygga upp mig. Jag är 164 cm & hamnat på en vikt mellan 49,1-50,1 & vill iaf gå upp till 55 kg minimum. & behöver träna hela kroppen. Men vet man inget så blir det svårt. Därför tänkte jag att någon här iaf kanske vet & kan komma med viktiga tips.

Mvh Louise

Känns konstigt att någon skulle tipsa om ett sånt där långt och avancerat program till en nybörjare. Tar ju verkligen bort allt roligt med gymmandet.

Jag skulle tipsa om 3 olika pass.

Pass 1 kör du biceps, rygg och axlar.
    Pass 2 kör du allt med ben och vader.
    Pass 3 kör du bröst, triceps och mage.

Välj övningar här och kör mycket basövningar. Du kan googla basövningar för att ta reda på vilka dessa är.

Övningar:
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Kör inga pass som är längre än 1 timma, klarar du längre har du haft för dåligt tempo.
    Gärna 1 vilodag mellan varje pass.

Gran wrote:
    Känns konstigt att någon skulle tipsa om ett sånt där långt och avancerat program till en nybörjare. Tar ju verkligen bort allt roligt med gymmandet.

Jag skulle tipsa om 3 olika pass.

Pass 1 kör du biceps, rygg och axlar.
    Pass 2 kör du allt med ben och vader.
    Pass 3 kör du bröst, triceps och mage.

Välj övningar här och kör mycket basövningar. Du kan googla basövningar för att ta reda på vilka dessa är.

Övningar:
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Kör inga pass som är längre än 1 timma, klarar du längre har du haft för dåligt tempo.
    Gärna 1 vilodag mellan varje pass.

Tack för tipsen. Det är nog tur att jag är extremt motiverad. Annars hade jag nog lagt ner detta redan förra veckan då jag först hade 1 timme med PT för att 4 timmar senare ha ett pass bodypump (PT:n som bokade upp det passet) kunde knappt gå på 4 dagar, men vägrar vika ner mig så tränade på iaf dock med lägre vikter då träningsvärken va det värsta jag någonsin varit med om. (Operationen va ju lindrig i jämförelse.)

Louise81. Om du tittar på det programmet jag skrev så är det lite mer balanserat med tanke på dina förutsättningar. Du behöver minimalt med komplicerade men effektiva övningar. Detta programmet har jag använt mig av till nybörjare i åratal (närmare 20 år) och det har fungerat utmärkt.

Arne Persson wrote:
    Louise81. Om du tittar på det programmet jag skrev så är det lite mer balanserat med tanke på dina förutsättningar. Du behöver minimalt med komplicerade men effektiva övningar. Detta programmet har jag använt mig av till nybörjare i åratal (närmare 20 år) och det har fungerat utmärkt.

Tack =)

Gruppträningarna då? Är det något jag borde hoppa över helt?

Det är verkligen en djungel med träning, men ja jag är villig att lära mig iaf & kämpa hårt för att nå mitt något höga mål i slutändan. Just nu är det ju att trimma till kroppen. Men slutmålet är att nå samma kropps typ som tjejerna i gladiatorerna. Lär väl ta tid, men dit ska jag. :)

Jag antar att du primärt ville gå upp i vikt och då ej i fett? Det betyder att du bör köra styrketräning seriöst och succesivt lära dig att ”ta i” så att du påverkar musklerna positivt/effektivt. Jag skulle rekommendera lågintensiv kardioträning på cykel, löpband eller möjligen en crosstrainer. Det kan du göra 2 – 3 ggr veckan. Satsa på en diet med ordentligt med LÅNGSAMMA kolhydrater, bra med protein och håll igen på fettet. Satsa på nyttiga fetter. Skippa snabba kolhydrater så mycket det går.

Arne Persson wrote:
    Jag antar att du primärt ville gå upp i vikt och då ej i fett? Det betyder att du bör köra styrketräning seriöst och succesivt lära dig att ”ta i” så att du påverkar musklerna positivt/effektivt. Jag skulle rekommendera lågintensiv kardioträning på cykel, löpband eller möjligen en crosstrainer. Det kan du göra 2 – 3 ggr veckan. Satsa på en diet med ordentligt med LÅNGSAMMA kolhydrater, bra med protein och håll igen på fettet. Satsa på nyttiga fetter. Skippa snabba kolhydrater så mycket det går.

Absolut du har fattat helt rätt =)

Jätte tack för dina råd & tips.

Var bor du i Sverige?

Arne Persson wrote:
    Var bor du i Sverige?

Sthlm

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 17 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.