- This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vad göra för att motverka ryggproblem?
Jag tänker på det där när man lyfter något fel, alltså när något är långt från kroppen och att man t.ex är böjd med ryggen när man lyfter.
Hur kan man motverka dessa ”dåliga lyft” och smärtor?
Är det bara stärka bålen med t.ex marklyft? Men jag tänker att det inte borde hjälpa så mycket för att det är en sorts rörelse som inte liknar direkt en ”dålig lyft”. Borde man inte göra dåliga lyft typ med lätta hantlar eller med stången bara för att sedan sakta öka? Alltså man tar stången en bit från benen och lyfter med böjd rygg.
Eller är jag ute o cyklar?
1. Lyft aldrig något fel? Jag lyfter i stort sett allt över 5 kg korrekt. Har jag två 10 kgs hantlar på golvet böjer jag alltid knäna och försöker ha så rak rygg som möjligt. 2. Mina ryggproblem försvann när jag började stretcha ryggen.
Varför medvetet göra dåliga lyft? Kör rätt så kommer de hjälpa mycket mer.
Han skriver inte att han medvetet gör dåliga lyft utan att det förekommer. Och det gör det nog för de flesta. Jag själv tänker inte på marklyftsteknik om jag lyfter en lite tyngre grej i hemmet och lastar jag på vikterna i gymmet slarvar jag lite även där. Det är lätt hänt.
Men jag blir bättre på det just på grund av ryggbekymmer.
Ett gyllene tips är att försöka vara rörlig i vardagen och att aldrig sitta still långa stunder. Läser du något på datorn så stå upp och läs delvis. Samma sak om du läser en bok. Och avbryt stillasittandet.
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY