Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vad har gett bäst resultat för er?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 februari, 2006 at 15:16 #1038356Anonym anvandareMember
Tung träning, mycket set!
22 februari, 2006 at 17:17 #1038357Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Jag har aldrig sett en styrkelyftare eller bodybuilder gå in och köra sig ens nära failiure i varje set i 12set bröst t ex. Det är ren idiotiträning och håller kanske när man är nybörjare och inte är lika bra på att ta i.vad menas med failiure egentligen?
22 februari, 2006 at 17:20 #1038358Anonym anvandareMemberJay wrote:Gör du så i vartenda set? Imponerande återhämtningsförmåga du måste ha.Ja det gör jag, men jag kör bara 1-2 set i varje övning också! Jag vilar 2-4 dagar mellan varje styrkepass eller längre om det behövs. Inget annat fungerar för mig iallafall!! Kolla min journal om du är nyfiken på hur det går…
Men alla är ju säkert olika, så det funkar kanske inte för alla?22 februari, 2006 at 18:42 #1038359Anonym anvandareMemberMan ska kunna klara 4 men inte mer än 6, det har funkat för mig
22 februari, 2006 at 19:00 #1038360Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Jag har aldrig sett en styrkelyftare eller bodybuilder gå in och köra sig ens nära failiure i varje set i 12set bröst t ex. Det är ren idiotiträning och håller kanske när man är nybörjare och inte är lika bra på att ta i.Tränat i sex år seriöst och vet många killar som kör så, dock inga kännda..
Men jag förespråkar att minnst köra till failure..Vi säger att du orkar 10 reps på en vikt och gör 8, att du är 2 eller 1 reps från fail och stannar där, men du orkar igentligen mer, nä jag fattar inte hur man kan växa genom att träna så..Men framförallt det är ju inte kul att träna så för man kan ju absolut inte ta ut sig, och om du nu säger motsatsen så prova det jag säger, ska du se att det är jobbigare, jag är inte den som vilar länge mellan seten heller, går oftast direkt till nästa övning, med högst nån minuts vila..
Proffsen stannar ju alltid innan failure och dom är väll så säker och har så långerfarenhet så dom vet ju exakt när dom kommer faila…Men dom har ju så fruktansvärt lång erfarenhet, kolla på coleman som har tränat i 25 år +
22 februari, 2006 at 19:14 #1038361Anonym anvandareMemberoowl wrote:Tränat i sex år seriöst och vet många killar som kör så, dock inga kännda..Men jag förespråkar att minnst köra till failure..Vi säger att du orkar 10 reps på en vikt och gör 8, att du är 2 eller 1 reps från fail och stannar där, men du orkar igentligen mer, nä jag fattar inte hur man kan växa genom att träna så..Men framförallt det är ju inte kul att träna så för man kan ju absolut inte ta ut sig, och om du nu säger motsatsen så prova det jag säger, ska du se att det är jobbigare, jag är inte den som vilar länge mellan seten heller, går oftast direkt till nästa övning, med högst nån minuts vila..
Proffsen stannar ju alltid innan failure och dom är väll så säker och har så långerfarenhet så dom vet ju exakt när dom kommer faila…Men dom har ju så fruktansvärt lång erfarenhet, kolla på coleman som har tränat i 25 år +
Det är skillnad på att köra till failiure i 10 set och att göra det i sista setet. De flesta kör ut sig max på en vikt, sänker vikten kör ut sig max på den osv. Jag kör på samma vikt hela passet, eventuellt trappar jag upp vikten. De sista seten är riktigt jobbiga och i sista är jag nära fail eller går till fail.
Jag har provat det du säger under flera år och det är inte lika jobbigt alls. Man bränner ut sig första setet sen kan man inte ta i riktigt i nästföljande set.22 februari, 2006 at 19:25 #1038362Anonym anvandareMemberJacksatan wrote:Det är skillnad på att köra till failiure i 10 set och att göra det i sista setet. De flesta kör ut sig max på en vikt, sänker vikten kör ut sig max på den osv. Jag kör på samma vikt hela passet, eventuellt trappar jag upp vikten. De sista seten är riktigt jobbiga och i sista är jag nära fail eller går till fail.
Jag har provat det du säger under flera år och det är inte lika jobbigt alls. Man bränner ut sig första setet sen kan man inte ta i riktigt i nästföljande set.Ja, som du säger på slutet att man inte kan ta i på andra eller tredje setet exakt så var det för mig i början..Men efter några månader blev jag van iaf och orkade samma vikter på nästa set endå..
Aja alla har olika träningsfilosofi, kör den som funkar bäst för er
22 februari, 2006 at 19:37 #1038363Anonym anvandareMemberoowl wrote:Ja, som du säger på slutet att man inte kan ta i på andra eller tredje setet exakt så var det för mig i början..Men efter några månader blev jag van iaf och orkade samma vikter på nästa set endå..Aja alla har olika träningsfilosofi, kör den som funkar bäst för er
orkar du lika många reps på nästa set på samma vikt har du ju knappast kört ut dig i första setet iofs…
Jag har svårt att tro att det där sättet att träna skulle vara optimalt för någon då belastningen för nervsystemet blir väldigt stor. Som jag sa, jag vet ingen som är framgångsrik som tränar på det sättet.22 februari, 2006 at 22:04 #1038364Anonym anvandareMembermariia wrote:Ja det gör jag, men jag kör bara 1-2 set i varje övning också! Jag vilar 2-4 dagar mellan varje styrkepass eller längre om det behövs. Inget annat fungerar för mig iallafall!! Kolla min journal om du är nyfiken på hur det går…
Men alla är ju säkert olika, så det funkar kanske inte för alla?Jaha du.. Så du har provat både HIT, DC , Helkroppspass ala Bartoll med och utan modifiering, Högvolymsträning, HST, Vanliga 70 och 80 tals 3-1-3 och 4-1-4 system, Cirkelviktsträning osv ?
Anledningen till att jag skriver detta är naturligtvis för att det tar LÅNG tid att figuerera ut vad som ”funkar för mig” – så att det kan gälla på riktigt – Att få god självkännedom och lära känna sin kropp är inget man lyckas med på bara ett par tre års träning. Det tar minst dubbelt så lång tid.
23 februari, 2006 at 07:57 #1038365Anonym anvandareMemberVariation e nyckeln,å träna med känsla,de tar många år att lära sej sin
kropp:emo-thumb
Men man måste kämpa som f¤n, de kommer inta gratis23 februari, 2006 at 11:23 #1038366Anonym anvandareMemberClyde wrote:Jaha du.. Så du har provat både HIT, DC , Helkroppspass ala Bartoll med och utan modifiering, Högvolymsträning, HST, Vanliga 70 och 80 tals 3-1-3 och 4-1-4 system, Cirkelviktsträning osv ?Anledningen till att jag skriver detta är naturligtvis för att det tar LÅNG tid att figuerera ut vad som ”funkar för mig” – så att det kan gälla på riktigt – Att få god självkännedom och lära känna sin kropp är inget man lyckas med på bara ett par tre års träning. Det tar minst dubbelt så lång tid.
Jag har provat träning med många set och reps = funkade verkligen inte.
Jag har provat att köra 4-6 pass i veckan= funkade inte heller.
Allt annat som jag har provat har lett till överträning, vilket jag inte är ute efter. Dessutom så ökade jag inte det minsta i varken volym eller styrka! Blev svagare och svagare… Eftersom det som jag kör nu verkligen funkar, jag ökar i styrka så gott som i varje pass, så har jag ju ingen anledning att testa andra metoder för att se om dem fungerar! Varför ska jag?? Jag vet inte ens vad Bartolls metod är, för jag har inte läst om den med tanke på att jag inte behöver byta medtod som sagt…
Men som jag skrev ovan, jag tror att olika metoder passar olika människor. Det som fungerar för dig fungerar kanske inte för mig…23 februari, 2006 at 16:23 #1038367Anonym anvandareMemberVariation, vila, kontakt och jag tränar inte mina muskelgrupper på likadant sätt eftersom dom svarar på olika sätt. Märkligt kanske, men det tog mig några år att komma på. Det finns inte ett sätt som är rätt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.