Vad skall man göra åt asymmetriska muskler?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad skall man göra åt asymmetriska muskler?

• This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author

Tjaa…
    Jag har tränat runt ett år och har börjat få resultat, men tyvärr så är resultatet osymmetriskt. Mina biceps och bröstmuskler är olika stora och har olika former. Jag är 17 år och undrar om det kanske har med att jag inte är fullt utvecklad med o göra, eller kör ja övningarna fel eller nått…

Är det någon mer här som upplever samma sak .. o har ni några bra råd?
    Tack .. svar skulle uppskattas

Tycker mig också se att mitt ena bröst är större än andra.. Lite svårt att mäta dock.. Vet inte vad det beror på, men om man kör mycket bänkpress eller andra övningar där man jobbar med båda bröstmusklerna samtidigt kanske man tar mer hjälp av den starkare? Har funderat på att börja köra med hantlar istället för med skivstång så man vet att båda jobbar lika mycket men inte kommit till skott..

jag har haft lite grann samma problem med triceps och biceps. Eftersom jag mest körde tvåarms pushdowns och scullchruschers med stång för triceps så blev min vänstra sida starkare trots att jag är högerhänt. Antar att jag satte greppet snett eller låg snett. Sedan jag börjat göra göra övningarna med en hand åt gången i kabelmaskin respektive med hantlar så har nu höger sida kommit ikapp och kanske även förbi.

Sedan var högerbiceps klart starkare och större än vänster men efter att jag minskat ned skivstångscurlen och kört hantlar istället så har det blivit lite jämnare nu. Tror nog även jag att mycket körande med stänger kan ge assymetri.

Att dina muskler har olika former är ingenting du kan göra åt för att det är helt enkelt så du ser ut, anledningen till att du märker det nu är för att musklerna har blivit lite större så att skillnaden blir mer framträdande, detta är ingenting du kan träna bort.

Om du känner att du är starkare i ena sidan kan du försöka byta ut vissa övningar till att köra motsvarande övning med hantlar, tex testa hantelpress istället för bänkpress för brösten och låt den svaga sidan styra.

tack för svaren .. de har varit varierande men endå väldigt viktiga =D

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.