Vad tänka på för att aktivera triceps brachii maximalt?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad tänka på för att aktivera triceps brachii maximalt?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70146
    #514733

    Jaa, brachii släpar som fan om man jämför med insidan av min triceps.. (caput mediale)..

    Finns de ngt spec vid utförandet av övningarna som man ska tänka på för att aktivera brachii mer?

    Kör liggande tricepsextensions, dips och pushdowns med stång oftast..

    #514734

    Frenchpress med fullt ROM, dvs ner ”bakom” huvudet och inte bara mot pannan för att aktivera M.Triceps caput longum som inte fäster på överarmen som de andra två huvudena utan vid axeln (Tuberculum infraglenoidale). ;)

    #514735
    Tommy Ivarsson wrote:
    Frenchpress med fullt ROM, dvs ner ”bakom” huvudet och inte bara mot pannan för att aktivera M.Triceps caput longum som inte fäster på överarmen som de andra två huvudena utan vid axeln (Tuberculum infraglenoidale). ;)

    Okej men frenchpress och liggande tricepsextensions är typ exakt samma övning bara att man sitter upp vid frenchpress?

    Ska man låsa ut varje reps för bästa resultat eller stanna precis innan låsning av armbågsleden?

    ([http://forum.body.se/showthread.php?t=5146])

    #514736
    dilldipparn wrote:
    Okej men frenchpress och liggande tricepsextensions är typ exakt samma övning bara att man sitter upp vid frenchpress?

    Ska man låsa ut varje reps för bästa resultat eller stanna precis innan låsning av armbågsleden?

    ([http://forum.body.se/showthread.php?t=5146])

    Jag brukar köra frenchpress liggandes men den går att köra sittandes och ståendes med. Precis som du kan köra tricepsextensioner sittande, liggande och stående! :)

    Kör utan utlåsning ”hög TUT” så länge det går och sen några sista med utlås. Så kör jag just nu och det ger massiv pump. :D

    #514737
    Tommy Ivarsson wrote:
    Jag brukar köra frenchpress liggandes men den går att köra sittandes och ståendes med. Precis som du kan köra tricepsextensioner sittande, liggande och stående! :)

    Kör utan utlåsning ”hög TUT” så länge det går och sen några sista med utlås. Så kör jag just nu och det ger massiv pump. :D

    Okej men då hänger ja inte med riktigt.. vad e skillnaden mellan liggande tricepsextensioner och liggande frenchpress? Är det bara stången som skiljer?

    #514738
    dilldipparn wrote:
    Är det bara stången som skiljer?

    Ja. Beror självklart på hur du utför de två men i stort sett är det ingen historisk skillnad.

    #514739

    Stående/sittande cable/rep bakom huvudet.

    #514740
    dilldipparn wrote:
    Okej men då hänger ja inte med riktigt.. vad e skillnaden mellan liggande tricepsextensioner och liggande frenchpress? Är det bara stången som skiljer?

    Liggande tricepsextensioner kan du ju även köra med hantlar vilket jag tycker tar riktigt bra. ;)

    #514741

    Det kan nog vara lättare att göra liggande tricepsextensioner med hantlar till att börja med, för att hitta en korrekt armbågsvinkel och jobba mycket på att endast extendera i armbågsleden, vinkla händerna för att ändra hantlarnas riktning för maximal kontakt. Efter att ha fått in teknik, fått in bra koll på hur den ska utföras för just dig så kan du testa liggandes med stång istället.
    ”Never sacrifice form, for more weight”

    #514742

    tjaoo,

    ja har kört liggande med hantlar förut, har precis börjat med stång nu.. gilla de inte i början men nu känns de bättre.

    Tänkte på en sak.. när man kör pushdows med rep ska man vinkla handlederna i bottläget för att aktivera de långa huvudet mer då eller varför gör vissa så?

    #514743
    Karl Alfred wrote:
    Oftast är det de genetiska anlagen som spelar en viss roll hur triceps utvecklas. Nu har de flesta redan gett bra råd kring tricepsträningen.
    Men den bästa övningen för att utveckla triceps tre fästen är decline tricepsextension runt huvudet.
    Fast jag själv har goda erfarenheter av att kombinera tung bänkpress med smalt grepp(gärna decline) med sittande frenchextension med stång och nedlutat ryggstöd något högre än vid incline bänkpress.

    Någon anledning till att just decline skulle vara bäst? Eller är det som jag tror bara pga den högre arbetskraften mot tyngdkraften som krävs vid decline gentemot plan?

    #514744
    Karl Alfred wrote:
    Det blir en annat arbetsplan för triceps(extension) den är är inkopplad till 100 % hela rörelsen arbetar även i toppläget. När man ser på mätningar av aktiviteten iEMG/MR har den högst värden. Lägst värde har egentligen bänkpress men med smalt grepp aktiverar den andra delar av triceps men inte alla tre huvuden men påverkar ändock triceps kraftfullt.

    Problemet är när man, som tex jag:|:D, kör på riktigt tunga vikter… att det kan vara svårt att ligga kvar på bänken vid declineläge utan att börja glida. Därför föredrar jag själv plant läge. Man får alldeles utmärkta resultat även i detta läge.:)

    #514745
    JfaC wrote:
    För att aktivera Branchii så måste man sätta den i ett ”stretchläge” så pröva sittandes/ståendes tricepsextensions. Jag kan i princip aktivera den hur som helst, men jag har väldigt bra gener just för triceps. Min kompis däremot var tvungen att fokusera lite mer på att sitta upp och verkligen hålla armarna rakt upp i luften.

    För övrigt fick jag tipset från filmen ”A Week in the Dungeon” med Yates

    Måste och måste, självklart är det bra att sätta muskeln i ett utsträckt läge, det gäller alla muskler. Själv hade jag väldigt svårt för att bygga triceps fram tills att jag började belasta dem riktigt tungt i smalbänk.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.