Vad tar du i benpress?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad tar du i benpress?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • Author

Jag antar att det helt och hållet handlar om teknik. Ärligt talat tycker jag inte att min maxprestation i benpressen är något märkvärdigt, men när jag kikar på vad andra tar (både killar och tjejer) så funderar jag ändå på om jag kanske ligger lite över medel (eller om andra helt enkelt bara tycker att det är läskigt att ta i så att ögonen ploppar ut).

Så detta är givetvis något jag är stolt över och försöker låta bli att tjata om hemma eftersom vänner och familj förmodligen har fått sår i öronen vid det här laget av mitt ständiga uppdaterande om ny maxvikt. Här däremot lär man ju både få uppskattning (förhoppningsvis), motivation och dessutom ”tävla” lite mot andras maxvikt. Nu tänker jag relativt sett eftersom jag är tjej, 172 cm lång och väger ca 55-57 kg. En man på 90 kg muskler tar givetvis mer!

För att komma till saken: ligger just nu på 250 kg x 8 rep. Vad ligger du på?

*Edit: övningen gäller alltså den 45gradiga benpressen!*

Om du går så långt ner det går utan att röven lyfter så är det bra. Annars säger det inget då det finns de som lägger på ett ton och sedan kör 20cm djupa rep.

Jag kör så att jag har knäna i 90 graders vinkel, korsryggen och rumpan fast mot dynan.

beror på vad du har för benpressmaskin med, hur mycket släden väger osv.

Ta någon annan övning är maskinövning om du vill jämföra.

Det är den här pressen: [http://images.productserve.com/preview/2388/121498159.jpg]

snuskbulle wrote:
    Det är den här pressen: [http://images.productserve.com/preview/2388/121498159.jpg]

Fast de där är inte en benpress igentligen, blir helt andra vinklar tkr jag. Men starkt för en tjejj. Själv körde jag på 480 kg idag x 5.

Haha, jag vill bara ha något att vara stolt över. Jag vet att det inte blir lika mycket vikt med vinklarna, men det känns ganska köttigt att slänga på fem röda på varje sida:)

Det är som sagt helt omöjligt att jämföra om inte alla kör på precis den maskinen. Men visst det är säkerligen bra vikter för din vikt osv : )

Visst var det så, sedan dess har jag legat väldigt lågt på träningsfronten. Kom igång ordentligt för en dryg månad sen igen!:)

snuskbulle wrote:

Har du ett hyfsat djup så är det starkt oavsett maskin, och speciellt med tanke på din kroppsvikt :up:

snuskbulle wrote:
    Jag antar att det helt och hållet handlar om teknik. Ärligt talat tycker jag inte att min maxprestation i benpressen är något märkvärdigt, men när jag kikar på vad andra tar (både killar och tjejer) så funderar jag ändå på om jag kanske ligger lite över medel (eller om andra helt enkelt bara tycker att det är läskigt att ta i så att ögonen ploppar ut).

Så detta är givetvis något jag är stolt över och försöker låta bli att tjata om hemma eftersom vänner och familj förmodligen har fått sår i öronen vid det här laget av mitt ständiga uppdaterande om ny maxvikt. Här däremot lär man ju både få uppskattning (förhoppningsvis), motivation och dessutom ”tävla” lite mot andras maxvikt. Nu tänker jag relativt sett eftersom jag är tjej, 172 cm lång och väger ca 55-57 kg. En man på 90 kg muskler tar givetvis mer!

Vad klarar du i djup knäböj?

Haha, tack r2d2r2d2:)

Jag utför inte djup benpress eftersom min korsrygg inte klarar av det. 90 graders vinkel i benen som sagt, djupare än så klarar jag inte.

snuskbulle wrote:
    Haha, tack r2d2r2d2:)

Jag utför inte djup benpress eftersom min korsrygg inte klarar av det. 90 graders vinkel i benen som sagt, djupare än så klarar jag inte.

90 graders böj då?:)

Haha, ojdå! Sorry Arne! För mycket kaffe på morgonkvisten här…
    Jag vet vad knäböj är, herr Lilja, jag läste fel i mitt kafferus:P

Min rygg har blivit lite bättre så jag har börjat våga mig på knäböj, men jag tar bara lätta vikter där för att bygga upp stabilitet och balans.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 42 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.