Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vad tar du i benpress?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 september, 2011 at 09:59 #334956Anonym anvandareMember
Klart det är min favoritövning, jag får ju använda 10 röda viktplattor på en och samma gång och känna mig stark, haha:)
Mitt nuvarande mål ligger på 300 kg. Med tanke på att jag gör 8 rep på 250kg så bör jag kunna ta 300×2-3 hyfsat snart. Problemet är bara att jag inte har någon träningspartner som kan ”rädda mig” om det skulle behövas, så jag är lite försiktig.
23 september, 2011 at 17:59 #334957Anonym anvandareMember90 grader i knäleden är ju en extremt grund benpress, blir knappt någon rörelse.
Som bäst har jag gjort 15 reps på 490 kr i en gymlecopress, men inte med fult djup. Går jag rejält djupt får jag dra av 80-100 kg
23 september, 2011 at 20:29 #334958Anonym anvandareMemberJag pressade sist 630kg x 5. Så djupt jag kunde efter förhållandena. Bifogar en video på en tjej i mera din klass. Blev också lite kritiserad på hennes djup. Men hon gav samma svar som jag gav….(se hennes kommentarer under hennes vid på youtube).
[youtube=u5chbeoaKpo&feature=mh_lolz&list=FLJUnmqzll0_zs3cO3d7CTFA]
23 september, 2011 at 23:35 #334959Anonym anvandareMemberVincent Qvarfordt wrote:90 grader i knäleden är ju en extremt grund benpress, blir knappt någon rörelse.Som bäst har jag gjort 15 reps på 490 kr i en gymlecopress, men inte med fult djup. Går jag rejält djupt får jag dra av 80-100 kg
Som sagt; jag pressar så långt ner jag kan utan att riskera att min något sneda korsrygg (el. snarare bäcken) skadas. Jag är överhuvudtaget hyfsat försiktig med djupa reps (läs: ej minireps, men så jag känner av muskelkontakten), då jag ganska direkt känner när det sliter och gör ont i leder och annat istället för att träffa den muskel jag vill åt.
biffen669 wrote:Jag pressade sist 630kg x 5. Så djupt jag kunde efter förhållandena. Bifogar en video på en tjej i mera din klass. Blev också lite kritiserad på hennes djup. Men hon gav samma svar som jag gav….(se hennes kommentarer under hennes vid på youtube).[youtube=u5chbeoaKpo&feature=mh_lolz&list=FLJUnmqzll0_zs3cO3d7CTFA]
Det där var minsann ett bitigt stycke kvinna! Vill nog inte påstå att det är exakt 90 grader, men vem är jag att döma? Hon tar mer än vad jag gör och har bra mycket mer muskler också. Och jag kan uppenbarligen dra paralleller med vad hon skriver i kommentarsfältet, det verkar det som att fler av oss kan. Kanske låter det som att man tycker rönnbären är sura, men jag står fast i min tro att mer (alltså att gå djupare, längre, bredare) inte alltid är bättre. Då tänker jag först och främst på skaderisken, muskelkontakten, samt att enbart försöka träffa de muskler man tänkt träna.
23 september, 2011 at 23:41 #334960Anonym anvandareMemberEn riktig benpress är när knäna befinner sig vid axlarna, inga tiondelsrörelser som jag sett vissa utföra och sedan påstå att de klarat av si och så mycket.
Personligen har jag som mest klarat 4 repetitioner på 400 kg + släde i riktiga benpressar, beskrivna ovan. Självklart kan inte alla gå så djupt men då bör man inte heller yttra sig enligt mig.
24 september, 2011 at 00:05 #334961Anonym anvandareMembersnuskbulle wrote:Som sagt; jag pressar så långt ner jag kan utan att riskera att min något sneda korsrygg (el. snarare bäcken) skadas. Jag är överhuvudtaget hyfsat försiktig med djupa reps (läs: ej minireps, men så jag känner av muskelkontakten), då jag ganska direkt känner när det sliter och gör ont i leder och annat istället för att träffa den muskel jag vill åt.Det där var minsann ett bitigt stycke kvinna! Vill nog inte påstå att det är exakt 90 grader, men vem är jag att döma? Hon tar mer än vad jag gör och har bra mycket mer muskler också. Och jag kan uppenbarligen dra paralleller med vad hon skriver i kommentarsfältet, det verkar det som att fler av oss kan. Kanske låter det som att man tycker rönnbären är sura, men jag står fast i min tro att mer (alltså att gå djupare, längre, bredare) inte alltid är bättre. Då tänker jag först och främst på skaderisken, muskelkontakten, samt att enbart försöka träffa de muskler man tänkt träna.
Absolut, säkerhet före ego! Då jag även tränar för att tävla så har man absolut inte några ambitioner att öka skaderisken. Sedan tränar jag också för att bygga massa och volym. Ingen har tills dags datum någonsin haft anmärkningar på mina ben förutom i superlativer. Så förmodar att min träning funkar trots att man inte är den mest rörliga i benpressen (jag kan dock gå ner i spagat)….
24 september, 2011 at 00:50 #334962Anonym anvandareMemberAleksei wrote:En riktig benpress är när knäna befinner sig vid axlarna, inga tiondelsrörelser som jag sett vissa utföra och sedan påstå att de klarat av si och så mycket.Personligen har jag som mest klarat 4 repetitioner på 400 kg + släde i riktiga benpressar, beskrivna ovan. Självklart kan inte alla gå så djupt men då bör man inte heller yttra sig enligt mig.
Aight, det är din åsikt säger du. Jag som inte har samma teknik har alltså ingen rätt att yttra mig. Jag ser ingen anledning att ytterligare förklara min sak, utan hänvisar till min föregående post.
biffen669 wrote:Absolut, säkerhet före ego! Då jag även tränar för att tävla så har man absolut inte några ambitioner att öka skaderisken. Sedan tränar jag också för att bygga massa och volym. Ingen har tills dags datum någonsin haft anmärkningar på mina ben förutom i superlativer. Så förmodar att min träning funkar trots att man inte är den mest rörliga i benpressen (jag kan dock gå ner i spagat)….Jag kan inget annat än hålla med där och upprepa: säkerhet före ego! Det är ju otroligt attraktivt när en kille (eller tjej) tar i och svingar med hela kroppen för att få upp vikterna i hantelcurlen, bara för att dra ett annat exempel haha…
24 september, 2011 at 00:58 #334963Anonym anvandareMembersnuskbulle wrote:Jag kan inget annat än hålla med där och upprepa: säkerhet före ego! Det är ju otroligt attraktivt när en kille (eller tjej) tar i och svingar med hela kroppen för att få upp vikterna i hantelcurlen, bara för att dra ett annat exempel haha…
Fast det är kanske inget bra exempel eftersom det inte är fusk att gå djupt i benpressen, tyngre däremot. Men som sagt man kör det som fungerar. Det är ju massor av byggare med stora ben som inte kör särskilt djupt.
24 september, 2011 at 11:08 #334964Anonym anvandareMemberOkej? Lite onödigt med en sån här tråd.hade du tänkt sitta och läsa egenom hundratals svar om hur mycket man klarar?
24 september, 2011 at 11:58 #334965Anonym anvandareMembersnuskbulle wrote:Aight, det är din åsikt säger du. Jag som inte har samma teknik har alltså ingen rätt att yttra mig. Jag ser ingen anledning att ytterligare förklara min sak, utan hänvisar till min föregående post.Uttryckte mig måhända lite klumpigt. Självklart har du rätt att yttra dig (och nu menade jag inte dig specifikt men du tog åt dig så..) men tänkte mer på de människor som säger ”jag tar si och så mycket” utan att redogöra för att deras utförande är långt ifrån något som bör kallas ”ta”. Detta är mer påtagligt i exempelvis knäböj där folk säger ”jag tar 170 kg i knäböj”. Då tror man såklart att personen faktiskt gör en ordentligt djup knäböj, där vikten verkligen är så tung som den faktiskt är. I själva verket är det frågan om en knapp rörelse i knäleden, med andra ord ingen vidare prestation.
Det jag vill ha sagt med mitt något luddiga utlägg är alltså att så länge man inte för folk bakom ljuset får man yttra sig hur mycket som helst.
24 september, 2011 at 18:06 #334966Anonym anvandareMembersnuskbulle wrote:Som sagt; jag pressar så långt ner jag kan utan att riskera att min något sneda korsrygg (el. snarare bäcken) skadas. Jag är överhuvudtaget hyfsat försiktig med djupa reps (läs: ej minireps, men så jag känner av muskelkontakten), då jag ganska direkt känner när det sliter och gör ont i leder och annat istället för att träffa den muskel jag vill åt.Du har inte tänkt på att köra med lägre vikter och full rörelselängd för att BYGGA UPP lederna? …
24 september, 2011 at 18:07 #334967Anonym anvandareMembersnuskbulle wrote:Aight, det är din åsikt säger du. Jag som inte har samma teknik har alltså ingen rätt att yttra mig. Jag ser ingen anledning att ytterligare förklara min sak, utan hänvisar till min föregående post.Vad är då syftet med denna tråd när det bara verkar som att vi jämför päron med äpplen hela tiden…? …
24 september, 2011 at 19:05 #334968Anonym anvandareMemberKanske därför att det kostar mindre att vara kritisk på ett okonstruktivt sätt, och att inte berömma någon. Man blottar
sig inte, och erkänner varken för sig själv eller för den andre vad man egentligen tycker.Kan också finnas tusen andra anledningar.
24 september, 2011 at 19:30 #334969Anonym anvandareMemberRobert Lilja wrote:Hur bygger du upp en sned ryggrad (korsrygg) genom att köra djupa benpressar? Eftersom hon skriver att hon kör så djupt hon kan utan att korsryggen och bäckenet börjar involveras på ett skadligt sätt så tycker jag att hon tränar väldigt förståndigt och korrekt.Nu var det inte den sneda ryggraden jag åsyftade, TS skrev att han/hon kör så genomgående. Eller blev det ett missförstånd här någonstans?
Robert Lilja wrote:Ungefär samma syfte som med alla trådar om bänkpress, knäböj, skivstångscurl, armhävningar m.m. som cirkulerar runt på forum. Varför jämföra bänkpressar när vissa kör raw och vissa med tröja? Varför jämföra hur långt det tar för en rullstolsbunden och en icke handikappad att ta sig 10 km? Varför ens föra resultat i paralympics eller damfotboll när det är olika från vanliga olympiska spel och herrfotboll?Individuella resultat kan alltid förmedlas även om utförande och syfte är annorlunda mellan individer. Konstruktiv kritik och positiva kommentarer är dessutom alltid att föredra, varför har människan så lätt för att göra tvärtom för?
Med vänlig hälsning
Robert Lilja
Ja vad avser ”vad tar du i bicepscurl”-trådar så skriver jag samma sak där som här = vad är syftet?
24 september, 2011 at 20:19 #334970Anonym anvandareMemberFast, mysglenn, det är inte sååå konstigt ju. Samma fenomen som ”vad tar du i bänk?”- eller ”vad har du för armmått?”-frågorna. Folk vill jämföra sina resultat med andra, även om resultaten inte är sådär värst jämförbara egentligen.
Vi jämför oss alltid med andra, på alla plan.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.