Valet Mellan 2 Olika Scheman Vilket???

Home Forums Allmänt om gymträning Valet Mellan 2 Olika Scheman Vilket???

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Som rubriken lyder så behöver jag er expertis om vad ni anser passa en bäst. Så snälla ge seriösa svar och inget trams tack.

Schema nr 1: ser ut såhär
    M:Bröst
    T:Biceps
    O:Ben och Mage
    T:Rygg
    F:Axlar och Triceps
    L: Vila
    S:Vila
    uplägg 4övningar per muskel 3set per övning, 1set 4-6rep 2set 6-8rep 3set 8-10rep
    Satsar på basövningar

Schema nr 2:
    M:Bröst/Axlar/Triceps
    T:Rygg och Biceps
    O:Ben och Mage
    T:Bröst/Axlar/Triceps
    F:Rygg och Biceps
    L: Vila
    S: Vila

Uplägg 2övningar per muskel, 3set per övning och 4-8rep

Angående schema 2 så undrar jag om man ska ha samma övningar alltså säg bröst, bänkpress och dips ska man köra samma nästa bröstpass också eller ha 2 andra övningar?

Angående mig själv så har ja tränat stryketräning x antal år så kroppen tål tung träning:) Kost inga som hellst problem att hålla:)

Så min fråga är vilket schema tycker ni är mest effektiv att bygga på? Och efter hur lång tid ska man börja köra med högrep? Mvh

Jag hade valt nr 2. Kör själv på det fast även ben 2ggr per vecka om jag orkar.

Men tänk på att inte köra för mycket volym på det passet. Det skulle tex kunna se ut såhär,

pass 1.
    bänkpress
    axelpress
    sidlyft för axlar
    frenchpress
    pushdowns

pass 2.
    Chins
    roddövning
    ryggressning
    stångcurl eller hantelcurl

Pass 3.
    Knäböj
    raka marklyft
    benpress
    lårcurl
    vader
    mage

Ungefär så kan tex lägga upp det. håll dig mellan 6-12 rep. Du kan tex köra igenom kroppen lite tyngre de första passen i veckan och lite lättare de andra passen. Eller kör i perioder, tex 6 veckor lågrep och 6 veckor högrep. Håll dig ca 1rep från fail eftersom du kör igenom kroppen 2 ggr per vecka, dvs kör inte ut dig så hårt att du inte klarar få upp sista rep.

2-4 set per övning. Lite tankar om hur jag lagt upp det iaf.

Gober wrote:
    Jag hade valt nr 2. Kör själv på det fast även ben 2ggr per vecka om jag orkar.

Men tänk på att inte köra för mycket volym på det passet. Det skulle tex kunna se ut såhär,

pass 1.
    bänkpress
    axelpress
    sidlyft för axlar
    frenchpress
    pushdowns

pass 2.
    Chins
    roddövning
    ryggressning
    stångcurl eller hantelcurl

Pass 3.
    Knäböj
    raka marklyft
    benpress
    lårcurl
    vader
    mage

Ungefär så kan tex lägga upp det. håll dig mellan 6-12 rep. Du kan tex köra igenom kroppen lite tyngre de första passen i veckan och lite lättare de andra passen. Eller kör i perioder, tex 6 veckor lågrep och 6 veckor högrep. Håll dig ca 1rep från fail eftersom du kör igenom kroppen 2 ggr per vecka, dvs kör inte ut dig så hårt att du inte klarar få upp sista rep.

2-4 set per övning. Lite tankar om hur jag lagt upp det iaf.

Tack för snabbt svar;) Vad tror du att kanske köra tungt på första bröstpasset på måndagen och lite mer högrep på bröstet på torsdagen?

fettokissen wrote:
    Tack för snabbt svar;) Vad tror du att kanske köra tungt på första bröstpasset på måndagen och lite mer högrep på bröstet på torsdagen?

Ja absolut, jag brukar köra bänkpress med lite lägre rep pass 1 och hantlar lite högre rep pass 2.

Gober wrote:
    Ja absolut, jag brukar köra bänkpress med lite lägre rep pass 1 och hantlar lite högre rep pass 2.

Sweet;) Men kör du olika övningar varje gång eller har du samma övningar?

Jag hade också valt schema 2. Det är det jag har tänkt att köra efter sommarlovet :nod

mmm ska bli spännande och se vad det kommer ge för resultat:D

fettokissen wrote:
    Sweet;) Men kör du olika övningar varje gång eller har du samma övningar?

Jag kör alltid samma övningar annars är det omöjligt att ha koll på ökningar. Men jag varierar lite hur jag kör pass 1 och 2 osv, som tex bänkpress första passet och hantelpress andra.

Gober wrote:
    Jag kör alltid samma övningar annars är det omöjligt att ha koll på ökningar. Men jag varierar lite hur jag kör pass 1 och 2 osv, som tex bänkpress första passet och hantelpress andra.

Så man kan säga att du kör samma övningar 2ggr iveckan?

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.