Home › Forums › Allmänt om gymträning › Varför fixar jag inte övningen?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
22 december, 2010 at 16:23 #54421Anonym anvandareMember22 december, 2010 at 16:23 #137248Anonym anvandareMember
Efter lite sökning, så försöker jag här iallafall.
Inför antagningstesterna till officersprogrammet så finns det ett fystest som går ut på att hänga i ett räcke i minst 15 sekunder och max 160 sek tror jag.
Har dock tappat bort namnet på vad den brukar kallas, men det ser ut som en chins fast händerna är vänd åt andra hållet. Man ska ha hakan över räcket hela tiden.
Mitt stora problem är att när jag testar mig själv på gymmet så fixar jag alla övriga fystester förutom den där.
(ryggresningar, beeptest, situps i 4 takt osv osv).Vilka muskelgrupper bör jag träna för att kunna hålla ut i minst 30 sekunder iallafall? Jag misstänker att någonstans brister det i mitt träningsschema.
22 december, 2010 at 16:29 #137249Anonym anvandareMemberAntar att du menar chins med handflatorna vända mot dig, det vi i Sverige kallar pullups men som i alla andra länder benämns Chins.
Lats och biceps är väl de muskelgrupper du bör uthållighetsträna lite extra för att orka hålla statiskt i det läget.
22 december, 2010 at 16:38 #137250Anonym anvandareMembergoogle-check så ja de stämmer, pullups hette det.
Hur många reps är de rekommenderat att man ska köra för att kunna göra musklerna så uthålliga som möjligt?Är det här ett vanligt förekommande problem hos tjejer? Att dom har svårt att göra den här typen av övningar?
22 december, 2010 at 17:15 #137251Anonym anvandareMemberlillabjorn wrote:Är det här ett vanligt förekommande problem hos tjejer? Att dom har svårt att göra den här typen av övningar?
Ja det är vanligt, jag vet många tjejer som inte ens orkar en enda chins och kanske max 2-3 pullups.
Har du möjlighet att köra i maskin med assistansvikt så gör det, annars kan du ju träna latsdrag med supinerat grepp (handflatorna mot kroppen) och stanna i bottenläget samt hålla vikten där för att träna statiskt.22 december, 2010 at 21:41 #137252Anonym anvandareMemberhade också lagt in grepp träning i schemat, vi kör dessa tester i skolan och flertal gånger har jag märkt att de greppet som givit före biceps/latsen!
Lycka till!
25 december, 2010 at 17:49 #137253Anonym anvandareMemberTack för tipsen!
Bör jag lägga in underarmscurl oxå? Med tanke på greppet?
25 december, 2010 at 22:51 #137254Anonym anvandareMembersåg att ni pratade grepp träning. Har någon ett tips på bra övningar för att öka just greppstyrkan eller ska man träna underarmar och därigenom får bättre grepp?
25 december, 2010 at 23:27 #137255Anonym anvandareMemberedion wrote:såg att ni pratade grepp träning. Har någon ett tips på bra övningar för att öka just greppstyrkan eller ska man träna underarmar och därigenom får bättre grepp?Händer och fingrar styrs av muskler i underarmen. Så hur du än väljer så kommer en starkare underarm innebära starkare grepp.
Mina favoritövningar är: bar holding, pinch (brukar pressa skivor motvarandra och lyfta), wristcurls (låter stången rulla ut till fingertopparna, stänger handen och sedan curla handleden.), omvända wristcurls.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.