Varför så hungrig nu helt plötsligt?

Home Forums Allmänt om gymträning Varför så hungrig nu helt plötsligt?

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70103
    #514102

    Jag har de senaste två veckorna testat att äta 3500 kalorier per dag och bytt ut simning och löpträning fem-sex dagar i veckan mot viktträning. Trots att min styrka och kroppsvolym ökade märkbart så tyckte jag att jag ökade allt för mycket i fett (mest kring magen). Har i stort sett levt på ett intag om 2000 kalorier de senaste fyra månaderna för att minska i fett. Jag har tidigare aldrig har tränat i mitt liv och min okunnighet är vid det här laget självlysande. Jag tänkte nu att jag skulle minska mitt intag till 2500 kalorier. Men det verkar som om min hunger har blivit mycket kraftigare! Jag förstår inte riktigt varför då jag klarade att leva på 2000 kalorier under fyra månader med intensiv konditionsträning. Nu efter att jag börjat träna med vikter runt fyra veckor och ätit 3500 kalorier under två veckor så har jag oerhört svårt att ens komma under 3000 kalorier utan att bli okontrollerbart hungrig och kasta i mig mat.

    Någon som har upplevt något liknande?

    Jag äter omkring 40/20/20 pro/kol/fett och sex gånger per dag. Jag är 190 cm och väger 75 kilo. Kosten är det vanliga: havregryn, kycklingsfilé, kvarg, keso, grönsaker osv.

    #514103

    Tung viktträning har en hungeröknande (kommer inte på ett bättre ord) effekt, och konditionsträning har en hungerhämmande effekt.

    (:

    #514104
    aaxxeell wrote:
    Tung viktträning har en hungeröknande (kommer inte på ett bättre ord) effekt, och konditionsträning har en hungerhämmande effekt.

    (:

    Jag har hört talas om ”efterförbränning” vid viktträning. Men då man hör talas om en hel del saker kring ännu fler saker så har jag svårt att sålla ut det vettiga. Så hungerökning är inte i relation till ett större energiuttag? Eller står viktökningen för ett större energiuttag om man räknar för hela dagen?

    #514105
    x824 wrote:
    Jag har hört talas om ”efterförbränning” vid viktträning. Men då man hör talas om en hel del saker kring ännu fler saker så har jag svårt att sålla ut det vettiga. Så hungerökning är inte i relation till ett större energiuttag? Eller står viktökningen för ett större energiuttag om man räknar för hela dagen?

    Jag kanske är ute på lite hal is nu men…

    Magsäcken töjjer ju sig. Väldigt överviktiga människor gör ju ibland bypassoperationer, då man delar av eller tar bort en stor del av den alldeles förtöjda magsäcken. Detta pga stora mängder mat.

    Märker ju att även min magsäck krymper och töjer sig.
    I början av deff blir jag också panikhungrig då min mage är aningen uttöjd.
    I början av bulk har jag väldigt svårt att få i mig dom mängder mat jag behöver gör att öka i vikt, imed att min magesäck har krympt i samband med deffen.

    Fan vad jag rör till det. Svarar jag ens på det du frågar nu..?:nerd:

    #514106
    aaxxeell wrote:
    Fan vad jag rör till det. Svarar jag ens på det du frågar nu..?:nerd:

    Jag uppskattar ditt svar. Men det är inte riktigt det jag var ute efter. Någon som vet?

    #514107
    x824 wrote:
    Jag äter omkring 40/20/20 pro/kol/fett och sex gånger per dag. Jag är 190 cm och väger 75 kilo. Kosten är det vanliga: havregryn, kycklingsfilé, kvarg, keso, grönsaker osv.

    40/20/20 blir endast 80.
    Felskrivet eller felräknat?

    #514108
    Vincent Qvarfordt wrote:
    40/20/20 blir endast 80.
    Felskrivet eller felräknat?

    Felskrivet, tack. 40/40/20 bör det stå.

    #514109
    x824 wrote:
    Jag har de senaste två veckorna testat att äta 3500 kalorier per dag och bytt ut simning och löpträning fem-sex dagar i veckan mot viktträning. Trots att min styrka och kroppsvolym ökade märkbart så tyckte jag att jag ökade allt för mycket i fett (mest kring magen). Har i stort sett levt på ett intag om 2000 kalorier de senaste fyra månaderna för att minska i fett. Jag har tidigare aldrig har tränat i mitt liv och min okunnighet är vid det här laget självlysande. Jag tänkte nu att jag skulle minska mitt intag till 2500 kalorier. Men det verkar som om min hunger har blivit mycket kraftigare! Jag förstår inte riktigt varför då jag klarade att leva på 2000 kalorier under fyra månader med intensiv konditionsträning. Nu efter att jag börjat träna med vikter runt fyra veckor och ätit 3500 kalorier under två veckor så har jag oerhört svårt att ens komma under 3000 kalorier utan att bli okontrollerbart hungrig och kasta i mig mat.

    Någon som har upplevt något liknande?

    Jag äter omkring 40/20/20 pro/kol/fett och sex gånger per dag. Jag är 190 cm och väger 75 kilo. Kosten är det vanliga: havregryn, kycklingsfilé, kvarg, keso, grönsaker osv.

    När du höjde kaloriintaget, ökade du även måltidsfrekvensen? En massa småätande under dagen kan för vissa öka hungern. Om så är fallet testa färre och större mål.

    #514110

    Jag känner liknande med dig ts, ligger nu oxå på ett kcal överskott och är rejält hungrig varannan till var tredje timme. Får dock inte i mig så stora mängder varje gång.
    Du förbränner ju mer destu hårdare du tränar, dessutom vänjer sig ju kroppen snabbt vid det ökade intaget.

    #514111
    Grandmaster wrote:
    När du höjde kaloriintaget, ökade du även måltidsfrekvensen? En massa småätande under dagen kan för vissa öka hungern. Om så är fallet testa färre och större mål.

    Jag har faktiskt ökat frekvensen. När jag åt runt 2000 så åt jag tre, fyra gånger per dag. Nu är det snarare fem, sex. Har inte reflekterat kring detta. Tack för tipset.

    #514112

    Din kropp vill ha mat för att den behöver det. Ät tills du tycker det blir ett problem (fetma) det är därför man har uppfunnit deff :)

    #514113
    whothefckami wrote:
    Din kropp vill ha mat för att den behöver det. Ät tills du tycker det blir ett problem (fetma) det är därför man har uppfunnit deff :)

    Förvisso, men jag är inte förtjust i den livsstilen. Jag ser hellre bra ut året om än under vissa perioder.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.