varför tror folk ?

Home Forums Allmänt om gymträning varför tror folk ?

• This topic is empty.
Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • Author

Intressant det här med högt protein intag versus resultat…

Nu när rönen ligger på att man ska ligga på ca 3 gram protein per kilo kroppsvikt. Ganska många här verkar gå efter det varje fall.

Men man måste ändå fråga sig.

Om två personer tränar lika seriöst, ca 4 ggr i veckan under ett år:

1. Om man jämför en person som ligger på ca 1 gram till 1,5 gram protein per kilo kroppsviskt och enbart äter vanlig mat.

2. Jämfört med en person som också använder mycket kosttillskott (framförallt protein pulver) och får i sig ca 3 gram protein per kilo kroppsviskt.

Frågan är egentligen vilken skillnad i resultat de här två personer får på ett år?

Får person 2 ca 2,5 kg i muskler på ett år jämfört med person 1 som får 1,5 – 2 kg mer i muskler på ett år?

Hur stor skillnad är det? Vet man det egentligen? Skulle gärna läsa sådana studier.

Hur mycket kvalitétsmuskler kan man egentligen lägga på sig per år (om man är totalt ren? och enbart använder typ protein som kosttillskott).

Gissar att många missar att stryrketräning är en rent extrem uthållighetssport. Dvs, det krävs åratal av regelbunden, disciplinerad träning innan resultaten börjar komma.

Iofs att förändra kroppsformen kan gå fort. Typ samma effekt som man får genom bantning. Men om man räknar antal kilo riktiga muskler man lägger på sig krävs extrem uthållighet.

Frågan är alltså hur mycket alla kostillskott och dylikt hjälper jämfört med en något mera ”normal” kost?

Intressanta frågor tycker jag.

Om man visste att ett 3 gram protein / per kilo kroppsvikt upplägg ”enbart” ger en 0,5 kg mer i muskler på ett helt år. Frågan är om man då skulle orka följa det lika strikt? För vissa är svaret självklart absolut ”JA”. Men inte för alla med tanke på hur mycket pengar man lägger ner på kosttillskott och dylikt…

Nina Lätt wrote:
    Snubben ville gå ner i vikt. Han hade 30 kilos övervikt. Han tänkte gå på extrem lågkaloridiet i en vecka för att bli smalare till en klassträff. Jag tror att det funkade. Det var ju inte snack om optimal diet för att inte förlora muskler utan helt enkelt viktnedgång.

Hur menar du att ”det funkade”? De som jag känner som fastat en vecka har inte droppat nått i vikt förutom vatten och jag har inte sett nån skillnad på dem. De har också ogillat att jag påpekar att fasta inte är nått bra sätt att gå ner i vikt.

Nina Lätt wrote:
    Du har alltså ingen aning alls, men du sågar det ändå. Jag kan ju bara tala för mig själv, men att äta extremt lite gör i alla fall att jag går ner i vikt. Om man kollar på Robinsson så verkar det fungera för några stycken där också. Det är ingen smart metod om man ser till hälsan, eller möjligheten att hålla dieten, men visst fan funkar det. Det är ju inte så att anorektiker är tjocka för att deras kropp har ”ställt in sig på svält”.

LÄTT att jag sågar det Nina Lätt. Svälta sig i form borde aldrig vara ett alternativ då det som även du påpekar absolut inte är bra för hälsan… Men men, försvara det du om du tycker det är rätt.:whistle: :up:

MrSthlm wrote:
    Får person 2 ca 2,5 kg i muskler på ett år jämfört med person 1 som får 1,5 – 2 kg mer i muskler på ett år?

Hur stor skillnad är det? Vet man det egentligen? Skulle gärna läsa sådana studier.

Det är ett linjärt förhållande mellan proteinintag och muskeltillväxt.

”Our results, along with virtually all data in the literature on the topic, suggest that increasing AMINO ACID intake will increase muscle mass, with all other variables remaining constant. Whereas this concept runs counter to popular perception, real-life examples abound in obese individuals who have significantly elevated muscle mass despite living sedentary lives. Thus, it is likely that increasing AMINO ACID intake in accord with the principles discussed above to optimize effectiveness will promote muscle anabolism, whether in depleted individuals such as the elderly or in active athletes trying to increase muscle mass.”

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3219S-24S. Regulation of muscle protein by amino acids.

”Having established the time window within which amino acid stimulation of protein synthesis is maximal, we moved on to investigate the dose response relationship between infused amino acids and muscle protein turnover. The results suggested that muscle protein synthesis was stimulated almost linearly within the normal physiological range of plasma amino acids.

J Nutr. 2002 Oct;132(10):3225S-7S. Latency, duration and dose response relationships of amino acid effects on human muscle protein synthesis.

När jag pratade med Kevin Tipton (och han är världens främste forskare och expert inom området protein+styrketräning) tyckte han att 2.5 – 3 gram ”will do no harm”, och att det för kroppsbyggare som vill öka sin muskelmassa inte finns det någon anledning att begränsa sig vid 2 gram. 2.5 – 3 gram tyckte han var lämpligt för odopade kroppsbyggare. Något som han och R Wolfe skriver om i J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):65-79. Protein and amino acids for athletes..

Och där har han ändrat sig från tidigare rekommendationer. Även inom övriga forskarvärlden verkar proteinbehovsrekommendationerna svänga uppåt.

”There is now an expanding body of evidence to recommend, in the case of adult humans, the use of revised indispensable amino acid requirement values; these are ~2 to 3 times higher than the current international recommendations.”

J. Nutr. 136:256S-263S, January 2006

Perfekt, då fortsätter jag försöka öka mitt protein intag och med god motivation. :-)

Fast mer konkret (i kg eller grams skillnad) hur stor skillnad i ökning av muskelmassa per år det är med olika nivåer av proteinintag. Du har inga sådana siffror eller gissningar själv?

Referenserna till artiklarna är utskrivna i inlägget ovan – bara att kolla upp. T ex:

[http://www.nutrition.org/cgi/content/full/132/10/3219S]

I slutet av fullängdsartiklarna finns fortsatta referenser.

Några exakta svar går inte att ge; det gäller ju om alla andra faktorer är konstanta, och sådana jämförelser går inte att göra över lång tid i praktiken, om man inte låter personer leva ett år instängda som försöksråttor i ett laboratorium. Men skillnad gör det.

Xavier wrote:
    Hur menar du att ”det funkade”? De som jag känner som fastat en vecka har inte droppat nått i vikt förutom vatten och jag har inte sett nån skillnad på dem.

Jag skrev att jag tror att det funkade. Om en fet person drar ner ordentligt på kalorierna i en vecka så kommer personen helt klart att vara mindre när veckan är slut. En del av viktminskingen kommer att vara vatten, en del fett och en del muskler. Sätt i dig mindre energi än du förbrukar och du går ner i vikt. Det går inte att komma förbi det.

Bamse wrote:
    LÄTT att jag sågar det Nina Lätt. Svälta sig i form borde aldrig vara ett alternativ då det som även du påpekar absolut inte är bra för hälsan… Men men, försvara det du om du tycker det är rätt.:whistle: :up:

Nu var du rolig, va? :D Fast jag har inte skrivit någonting om vad som är rätt eller inte, utan det har du själv hittat på. Jag är ingen svältförespråkare.

[http://forum.body.se/showthread.php?p=49640#post49640 Här] kan man diskutera mer om man vill.

Nina Lätt wrote:
    Nu var du rolig, va? :D Fast jag har inte skrivit någonting om vad som är rätt eller inte, utan det har du själv hittat på. Jag är ingen svältförespråkare.

Japp, även jag har mina ljusa stunder…:D :aggresiv:

Viewing 8 posts - 31 through 38 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.