- This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Variation bröst?
Hej!
jag har gymmat i ett halv år nu och tar 95kg i bänkpress. Har kört bröst 1 gång i veckan sen jag började. Men har alltid följt samma mönster. Alltså: Bänkpress 4 set, Snebänk 3 set, Cable cross 3 set. Dips 3 set. Har alltid varit den ordningen med.
Jag varierar vikterna hela tiden samt repsen, så blir olika varenda gång. Men undrar det här med variation… ska man byta mönster på övningarna med? eller räcker det som jag gör nu att jag tar olika vikter och reps hela tiden?
Tack på förhand!
Vet inte riktigt vad du menar med ”olika vikter och reps”? Det viktigaste är att du har
koll på att du blir starkare. Utan styrkeökningarna kommer du inte växa speciellt mycket.
Tror frågan är ifall man alltid ska köra samma övningar och i samma följd varje gång man tränar.
Personligen gillar jag variera mig, men bänkpressen är helig som jag börjar 99% av mina bröstpass med
Varför inte köra backoff lr waveloading ?
Backoff – kör 2-3 set på en vikt du kan kontrollera med ca 6-8 reps , sista setet minskar du vikten med 40% och gör så många du kan (till failure).
Wave loading – enklast är att bara pasta från ett av mina pass , och det är stående bicepscurl med stång som kördes så här…(funkar utmärkt i alla övningar kan jag tilläga)
55kg x 6 / 60kg x 4 / 65kg x 2.
60kg x 6 / 65kg x 4 / 70kg x 2.
55kg till failure.
Återigen hitta en vikt du kan kontrollera på runt 6-7 reps sen ökar du den samtidigt som du minskar repsen , sen i set nr 2 så ökar du startvikten osv …
till sist söker du dig tillbaks till startvikten och ger allt till failure
Jag använder mig mycket av detta och gillar det skarpt , testa du kanske gillar det också
Tack så mkt! ska testa det
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY