Variation eller lätt/tungt?

Home Forums Allmänt om gymträning Variation eller lätt/tungt?

• This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author

Funkar det att köra tungt i säg 4 veckor för att sen köra lättare i 4 veckor med samma övningar.

Eller ska man bara köra tungt och byta övningar ca var fjärde vecka?

Eller båda?

Tycker bara att byta bort en kanon övning som tar som fan mot något som känns men inte lika mycket bara för bytandets skull. Alltså man kör den övning som tar bäst, käns bäst etc men byter till en lite ”sämre” för variationen som ska vara bra för en.

Hur gör ni?

Du behöver inte byta ut en övning helt om du inte vill, räcker att variera övningsföljd.

Personligen är det pyramidträning som funkar bäst för mig, första arbetssettet lite lättare o fler reps, 2 tunga o lägre reps och avsluta med ett lite högre repsset.

Funkar det på vilket sätt menar du?

Nej, du behöver inte byta för bytandets skull. Så länge du känner att du kan öka vikterna, och ökar i massa (om det är det du vill) så behöver du inte byta något.

Personligen så kör jag 3 veckor tungt och sedan en vecka med samma övningar men lättare vikter och fler reps.
    Byter inte ut basövningarna,utan byter de andra lite då och då för att få lite variation på träningen.

Är de inte bra att köra varannan vecka tungt 4 rep och varranan ”lätt” 8-10 rep ?

Jag och mina kompisar som brukar träna ihop kör 3 veckor lätt, 1 vecka tungt och så börjar vi om. Lätta veckor kör vi 4×8 och alltid till failure, tunga veckor kör vi 4×4 och alltid till failure.

Jag personligen tycker det känns bra och det är ju viktigt att ge musklerna en överraskning lite då och då som de inte är vana vid för att bygga..

Byter inte heller ut övningarna.. Iallafall inte basövningarna, kan dock variera lite mellan de andra övningarna. Kör också slut mig själv helt i slutet, då kör jag på lätt vecka lätta vikter (såklart) och så mycket jag bara orkar för att pressa ut det där sista och på tung vecka kör jag tunga vikter (…) och så mycket jag orkar, även här för att pressa ut det sista.

Man kan ju byta ordning på övningarna bara så att man inte vänjer kroppen allt för mycket. Man kan även variera mellan hantlar och stång. Brukar byta till hantlar när jag känner att jag står still för mycket med stång. T.ex. Istället för bänkpress med stång kör man liggande hantelpress, istället för curls med stång kör man hantelcurls.

Men.. Träning är ju individuellt så man får liksom testa sig fram. Hoppas detta kan hjälpa dig lite :)

hej!
    självklart behöver du inte byta bort övningar du gillar och du tkr känns bra, du kan ju t.e.x ändra antal reps, köra dropset,superset testa tröta ut andra muskler innan mm.
    inget är rätt eller fel bara det fungerar för dig och ger resultat.

Tack så mycket för svaren, jag förstod att det fins många varianter, så jag kör så som de flesta skriver redan. Men ätta för mig är 10 reps vilket jag inser är för många ska gå ner till max 8 på lätta och hålla 5 på tunga veckor.

Bänk är något jag aldrig kör men vill då jag inte kan maxa ut mig där, man vill ju inte hamna under stången, och att be om hjälp varje bröstpass skippar jag.

Jag kör aldrig tungt då min kropp inte klarar av de utan blir skadad på en gång.
    Med tungt menar jag att man knappt klarar 4 reps
    Jag kör halvtungt och med högreps istället och lägger 100%fokus på att få kontakt och att rätt muskel jobbar i rätt övning.
    Då kommer träningsvärken som ett brev på posten;)
    Jag brukar chocka kroppen med att antingen köra nya övningar eller köra ett extra set eller extra reps.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.