Home › Forums › Allmänt om gymträning › Variation i träning, hur viktigt?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
4 april, 2011 at 20:26 #53185Anonym anvandareMember4 april, 2011 at 20:26 #131972Anonym anvandareMember
Jag tränar 5-6 dagar i veckan. Inte länge, har kört regelbundet med nu i 3 veckor. Jag tränar armar, axlar, mage, bröst och rygg, (jag kör inte ben för tillfället pga av skada). Efter träningen kör jag crosstrainer/cykling/löpning i 15-20 min.
Dock så kör jag detta varje gång. Är det något problem att köra samma sak varje gång? Eller ser ni något annat ni finner konstigt?
Jag har ingen aning om jag bör ändra till någon split eller fortsätta som jag gör nu, eller kanske träna som nu men med variation i hur jag tränar musklerna, olika övningar.
Jag tar detta problem till Er då jag behöver råd då jag inte vill stanna i min utveckling. Mitt mål är inte att bygga upp mig , utan att få lite former ( såklart bli starkare och att bygga liiiiiite muskler skadar inte:)) och bli av med lite fett.
Har vid sidan av träningen tagit tag i min kost och kör just nu på -500kcal diet. Inte jättesträng med det, men inga sötsaker o skräpmat. Dessutom håller jag koll på vad jag äter hyfsat.
Alla tankar o åsikter uppskattas!
4 april, 2011 at 20:40 #131973Anonym anvandareMemberEn av fördelarna med variation är ju ibland också att man får en ny tändning när det blir nåt annorlunda.
Lätt att bara köra på och harva igenom samma pass , samma övningar … omväxling förnöjer bra för dig och dina muskler.4 april, 2011 at 22:28 #131974Anonym anvandareMemberVariation i övningsval ser jag ingen som helst nytta med ur rent kroppslig synpunkt om du hittat ett bra upplägg. Då är det mer en fråga om vad som är kul som LaLLe säger. Men att variera perioder med tungt kontra hypertrofiinriktat är nog mer värdefull variation.
4 april, 2011 at 23:23 #131975Anonym anvandareMemberHehe ok:) tack för värdefulla svar:)
5 april, 2011 at 00:52 #131976Anonym anvandareMemberJag håller med tidigare inlägg. Jag byter ut en övning mot en annan om jag tröttnar. Om det inte är roligt på gymmet kommer jag nog sluta gå dit. Det är vad variation är för mig. Räknar man med den psykologiska faktorn så resulterar variation (= fler gymbesök) i större muskler (om det inte brister någon annan stans). Detta är bara min erfarenhet och hur jag fungerar.
6 april, 2011 at 14:55 #131977Anonym anvandareMemberOkok, än så länge är jag nöjd o glad så jag håller på det jag kör. Dock undrar jag.
Någon nackdel i att jag inte kör split ? Jag kör 2-3 övningar per muskelgrupp (bröst, axlar, mage, armar’ rygg) o sen cardio 15-20 min.
6 april, 2011 at 14:58 #131978Anonym anvandareMemberBlir så tråkigt att träna samma sak hela tiden! alltid kul med lite nytt!^^
6 april, 2011 at 15:06 #131979Anonym anvandareMemberSå ingen resultatmässig skillnad? För mig då, som vanlig person, o inte en renodlad bodybuilder:)
6 april, 2011 at 15:41 #131980Anonym anvandareMemberFireAs wrote:Så ingen resultatmässig skillnad? För mig då, som vanlig person, o inte en renodlad bodybuilder:)Jag tror inte det blir viktigare för att man är byggare heller. Tvärtom i så fall, det vill säga att ju högre nivå man befinner sig på desto mer bör man nog följa det man tror är det bästa upplägget.
Att gå till gymmet och köra lite vad som faller in men som för dagen känns kul lär inte hålla på den nivån.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.