Vart Tog Träningsvärken vägen?

Home Forums Allmänt om gymträning Vart Tog Träningsvärken vägen?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Har bytt schema innan tränade jag 1muskelgrupp i veckan pga att försöka öka i massa. Så nu har jag kört 1muskelgrupp 2ggr i veckan fast med samma upplägg så som samma övningar mest basövningar. Å nu kommer den stora frågan, när jag körde bröst 1ggr i veckan förut fick jag alltid en härlig träningsvärk ca 1-2dagar efter bröstpasset sån där riktigt härlig träningsvärk när man känner att man gjort en bra pass:D Men nu när jag kör bröst 2ggr i veckan så får jag aldrig träningsvärk i dom, vad beror detta på? tränar ändå lika hårt å tungt samt samma antal å bröstdagarna ligger med bra mellanrum i veckan mån,torsdag. SÅ kan någon förklara detta för mig? å en liten fråga till hur avgör man hur mycket kroppen tål när man aldrig känner sig trött? kan jag träna bröst 4-5ggr iveckan lr liknande känner mig aldrig trött i kroppen bara att ösa på:up:

Byt övningar, det brukar ge mig träningsvärk.

Du kanske också inte gör hela rörelsen,
    eftersom du kör samma muskel 2 ggr/v kan du bli tröttare i den och drf ”fuska” lite.

Eller helt enkelt se över hur länge du vilar,
    vilan får varken vara för lång lr kort. 45-90 sek skulle jag råda som max…

Fundera på detta :)

PS: Träningsvärk är inget kvitto på ett bra pass, och heller inte tvärtom.

glömde å säga att jag kör inte samma övningar 2ggr i veckan, pass1 med bröst 3övningar å andra bröst pass 3 andra övningar. så det är väl lite variation?

”tränar ändå lika hårt å tungt samt samma antal”

Där har du problemet. För att utvecklas måste du ju fortsätta överbelasta muskeln, du kan inte fortsätta träna med samma rep/set-antal på samma vikt i all evighet och tro att du kommer göra framsteg.

hej!
    träningsvärk eller ej, det är inget som direkt går att påverka ifall man tränar efter konstens alla regler.
    som Challemannen säger, måste du hela tiden fortsätta att överbelasta muskeln, så varje träningspass skall egentligen bli tuffare än det förra.
    vistt måste man se upp för överträning med, bra kost är en viktig del av att inte bli övertränad.
    här är bara ett fåtal symptom på överträning.

•sämre prestationer
    •större risk för infektioner
    •ökad trötthet
    •depression
    •ökad vilo puls
    •huvudvärk
    •viktnedgång
    •sömnsvårigheter
    •att vakna utan att vara utvilad.

Jag får endast riktig träningsvärk om jag inte tränat på ett tag och sen hoppar på igen. Då kommer den där härliga ”jag kan inte sätta mej på toa” träningsvärken =) Annars brukar jag få minimalt även om jag ger mitt allt varje gång. Och magen har jag nästan aldrig värk i av nån anledning. Just nu har jag iaf en rejäl värk på insida lår så jag går som en gammal gubbe som skitit ner sej =D

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.