- This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
- You must be logged in to reply to this topic.
Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vet att de finns 1000 liknande trådar men…
Har en fråga om mitt nya träningsprogram, som en del utav det ser ut såhär:
Hantelpress 4 set 4-6 reps
Bänkpress 2 set 1-2 reps. 3 set 4-6 reps.
Frågan är alltså om det är en bra ide att köra riktigt tunga singlar/dubblar direkt efter hantelpressen utan någon specifik bänkpress uppvärmning. Kör 2 uppvärmningsset innan hantelpressen men räcker det eller bör jag värma upp för bänken också? Trots att övningarna är väldigt lika.
Allting går ju bra fram till man blir skadad och skaderisken ökar ju något vid ett sådant upplägg. Själv tycker jag att man dels får bättre resultat och dessutom minskar skaderisken om du kör några set med lägre vikter först. Om jag exempelvis ska köra 1-2 reps på 160 kg i bänken kör jag först 4-6 reps på 60 kg, sen 4-6 reps på 100 kg, sen 4-6 reps på 120, sen 2 reps på 140 och sen två set med 1-2 reps på 160. På så vis hinner du få bättre blodgenomströmning i musklerna och sakta men säkert förbereda kroppen på den tunga belastningen.
Okej tackar för bra synpunkter!
BODY är tidningen för dig som vill träna lite hårdare, lite bättre och lite mer seriöst.
Vi lär dig hur du snabbt och effektivt kan skaffa dig din drömfysik och behålla den.
Varje månad i BODY