Viktigt att växla mellan olika övningar?

Home Forums Allmänt om gymträning Viktigt att växla mellan olika övningar?

• This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author

Jag har hört att det är viktigt att göra olika övningar när man tränar en muskel. Detta för att kroppen inte ska vänja sig vid övningen och minska eller stanna i utvecklingen.
    T.ex om man tränar bröst: Först liggande hantelpress i en månad, för att sedan övergå till att träna i maskin en månad osv.
    Stämmer det eller är det bara att köra på med samma övningar?

Styrkem

RND wrote:
    Styrkemässigt kan du köra på en period till dess att du når en platå och inte klarar av att öka mer, du kan då köra uppehåll från den övningen för att sedan gå tillbaka. Dock när du kommer tillbaka till övningen så får du sänka ned vikterna lite grand från där du slutade. För muskelutveckling så bör inte kroppen vänja sig, den kommer då att stagnera i utvecklingen. Variation är bra för muskelutveckling och även leder ligament och dyligt, dessutom även för psyket vilket inte är helt förkastligt det heller. Hur länge du behöver uppehåll mellan övningarna får du prova dig fram, även hur du väljer att variera övningarna mellan passen och så vidare. Lycka till i variationsdjungeln !! :up:

Tack för ett bra och utförligt svar. :)
    Ska prova mig fram och se vad som passar bäst.

Variation beh

Tor Lundsten wrote:
    Det är inte övningen i sig som bygger muskler utan träningen/belastningen, övningen är bara ett verktyg. Att byta mellan olika övningar kan vara bra men inte av den anledningen du hört. Variation i tillvägagångssättet av träningen kan däremot vara viktigt för utvecklingen.

Precis, jag har fått lära mig så här: muskler har inget medvetande deras uppgift är att kontrahera och att slappna, inget annat.
    Det är snarare ditt medvetande som blir utråkat och det är därför som man inte kan prestera lika bra i just den öningen.
    Jag tycker det låter rimligt iallafall.
    Sen har det väl med den inviduella återhämtnings förmågan att göra oxå.

Pälle wrote:
    Precis, jag har fått lära mig så här: muskler har inget medvetande deras uppgift är att kontrahera och att slappna, inget annat.
    Det är snarare ditt medvetande som blir utråkat och det är därför som man inte kan prestera lika bra i just den öningen.
    Jag tycker det låter rimligt iallafall.
    Sen har det väl med den inviduella återhämtnings förmågan att göra oxå.

Det låter mycket sunt. :nerd-tb:

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.