Vila!

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Har bara en liten kort fråga angående vila. Har lite svårt att sova i bland och undrar om det själva sömnen som är viktig eller att det är viktigt att bara ligga ner och ta det lugnt? När jag menar viktigt så menar jag för muskeltillväxt och återhämtning. :)

Skulle nog säga att de är sömnen som är viktig men om du sover tungt när du väl sover behöver du mindre timmar sömn. Har samma problem ibland men de beror oftast på att jag kanske tagit någon typ av pwo lite för sent på kvällen.

att sova är det viktiga sen kan nog antalet timmar variera lite från person till person. har hört/läst någonstans att 6 timmar är minimum för återhämtnibng (vet inte om det stämmer dock)

VanNuysCity wrote:
    Har bara en liten kort fråga angående vila. Har lite svårt att sova i bland och undrar om det själva sömnen som är viktig eller att det är viktigt att bara ligga ner och ta det lugnt? När jag menar viktigt så menar jag för muskeltillväxt och återhämtning. :)

Testa och ät en banan 2 timmar innan sängående!Naturens sömnpiller!Vet inte hur men det funkar,iallafall för mig.

Jepp, sömn är viktigast. De flesta av oss är redan otroligt inaktiva under resterande delen av dagen, och det tror jag bara gör mer skada än nytta…

nördfarbrorn wrote:
    att sova är det viktiga sen kan nog antalet timmar variera lite från person till person. har hört/läst någonstans att 6 timmar är minimum för återhämtnibng (vet inte om det stämmer dock)

Om ni ska ge svar motivera gärna varför det är så. Kroppen tycks återhämta sig ganska bra innan sömn, Hjärnan däremot inte.
    Jag säger inte att det är fel, jag säger bara att ni inte vet
    varför kroppens återhämtning skulle gynnas utav sömn,
    och kanske därmed inte bör ge sådana svar.

VanNuysCity wrote:

För bästa möjliga förutsättningar till muskeltillväxt och återhämtning bör du göra ditt bästa för att undvika alla
    nedbrytande faktorer såsom stress m.m. och tvärtom, vila ordentligt, träna rätt, håll koll på din utveckling, ät tillräckligt m.m.

Jag har sovit extremt lite i perioder och allt som sänker din stressnivå (googla kortisol om du vill) är bra för din återhämtning/tillväxt.
    Jag brukade ta varma bad, lägga mig en stund med benen på en kudde och lyssna på musik. Sådant. Lycka till.

Pontus_H wrote:
    För bästa möjliga förutsättningar till muskeltillväxt och återhämtning bör du göra ditt bästa för att undvika alla
    nedbrytande faktorer såsom stress m.m. och tvärtom, vila ordentligt, träna rätt, håll koll på din utveckling, ät tillräckligt m.m.

Jag har sovit extremt lite i perioder och allt som sänker din stressnivå (googla kortisol om du vill) är bra för din återhämtning/tillväxt.
    Jag brukade ta varma bad, lägga mig en stund med benen på en kudde och lyssna på musik. Sådant. Lycka till.

Hehe Jag tog en bastu igår kväll innan läggdags för att slappna av och sov i ca 12 timmar i natt haha :P

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.