Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vilken benpressmaskin ?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 november, 2005 at 18:02 #96393Anonym anvandareMember26 november, 2005 at 18:02 #1058663Anonym anvandareMember
Nere på det lokala ”autogiro-ockrar-gymmet” där jag tränar så
har de en hacklift samt en benpressmaskin som man sitter i.Nu till min fråga : Vilken är bäst att köra som komplement till
knäböjen ???Anledningen till att jag frågar är att i hackliften är ju kroppen
helt rak i det utsträckta läget medans i den sittande benpressen
så är det 90 grader mellan mage -> översida lår.Någon som har ett bra svar till vilken som är bäst att köra
och varför.27 november, 2005 at 12:43 #1058664Anonym anvandareMember45 som tittat och ingen som vet ? -kanske man reggat sig p
27 november, 2005 at 13:02 #1058665Anonym anvandareMemberIngen som orkat svara antagligen. Om du k
27 november, 2005 at 13:10 #1058666Anonym anvandareMemberAtt ingen svarat kan ju bero på att det finns en ganska stor faktor X i din frågeställning.
Oavsett maskinval beror resultatet bland mycket annat på hur väl du förmår använda maskinen. Hur bra maskin du än använder kommer det till slut an på din egen förmåga!
Generellt kan man dock säga att det inte finns någon direkt anledning att stapla övningar som är anatomiskt/biomekaniskt besläktade på varann. Knäböj + knäböj fram + knäböj i smith + hacklift skulle kunna vara exempel på detta ”tårta-på-tårta-tänk” (och jag som faktiskt körde ett sånt pass för ett par veckor sen… hmmm, men det var lite olika fotvinklar och annat med i den ekvationen också i o f s…).
Kör så det ryker hur som helst!
27 november, 2005 at 13:17 #1058667Anonym anvandareMemberJanpeter Sangborn wrote:Att ingen svarat kan ju bero på att det finns en ganska stor faktor X i din frågeställning.Oavsett maskinval beror resultatet bland mycket annat på hur väl du förmår använda maskinen. Hur bra maskin du än använder kommer det till slut an på din egen förmåga!
Generellt kan man dock säga att det inte finns någon direkt anledning att stapla övningar som är anatomiskt/biomekaniskt besläktade på varann. Knäböj + knäböj fram + knäböj i smith + hacklift skulle kunna vara exempel på detta ”tårta-på-tårta-tänk” (och jag som faktiskt körde ett sånt pass för ett par veckor sen… hmmm, men det var lite olika fotvinklar och annat med i den ekvationen också i o f s…).
Kör så det ryker hur som helst!
Annledningen till frågan är att jag saknar någon som kan passa
när jag kör knäböj så jag kan inte köra ur det där lilla extra i
den övningen. Därför vill jag kompletera med en maskinpressövning
som har ett ”stopp” för att få ut det sista.Hackliften gillar jag då den påminner en hel del om knäböjjen men
tänkte mest om den andra (den man sitter i) var bättre eller sämre
eller tog på ett annat sätt etc.Tack för svaret iaf !
27 november, 2005 at 13:22 #1058668Anonym anvandareMemberHar du inget power rack p
27 november, 2005 at 13:25 #1058669Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Har du inget power rack på ditt gym?Tyvärr inte !
27 november, 2005 at 17:27 #1058670Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Har du inget power rack på ditt gym?något alla gym bör ha och jag saknar
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.