Vilket antal reps bygger mest?

Home Forums Allmänt om gymträning Vilket antal reps bygger mest?

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • Author

Vad bygger mest muskler av 4-6reps och 12reps, om man inte väljer att variera, vad får man mest massa av?

Bara för alla svarar t.ex 4-6 reps här, tro inte att det kommer
    funkar på dig också.

Det är olika för alla!

Pröva dig fram!

Håller med Karlssoooon, men själv tror jag på att 6-8 reps bygger mest.
    Det ska kännas att det tar i muskeln med få reps och höga vikter. Like it!

Hoppsan vilken fråga, jag tycker en kombination av båda är bäst.

Vissa övningar är ju definitivt inga 4-6repsövningar heller.

Du kommer förmodligen stagnera lika fort med båda repsintervallerna om man samtidigt ska räkna med att alla andra variabler är konstanta och inget ändras.

Men jag röstade 4-6, lite för att det är roligare att lyfta tungt vilket iaf ger mig en liten extra kick och träningssuget ökar.

En strikt 8:a bygger antagligen mer än en fusk 6:a

Men samtidigt så mår man ibland bättre och ökar mera på att få ”fuska” till sej lite rekord! Då hela träningen tänder till lite extra!

8-12 bygger mest muskelmassa.

Däremot bygger 4-6 reps mest kontraktil muskelmassa. ”Riktiga” muskler.

8-12 riktigt strikta är bra för muskelbyggandet, 4-6 är bra för styrka. Enligt egen erfarenhet.

8-12

8-12. Men ofta är man för lat för att orka hålla intensiteten i 10 reps. Lättare att koncentrera sig på att lyckas med en fin 6:a. Men med jävlar anama så är en 8-12 reps helt överlägset enligt mig. Gör man en strikt 10 på en vikt som man brukar göra en strikt 6:a på så bygger man:)

Överanstränger du musklerna och äter tillräckligt vettigt så bygger du muskler.

Jag skulle säga att 6-9 reps, alla utförda med kontakt och att hjärnan är med är effektivast.
    Gör man fler reps så blir det en transportsträcka i början som inte ger så mycket.
    När man gör få reps så använder man alla muskler i sin makt för att få upp vikten och den tänkta musklen kanske får stå tillbaka för andra.
    Även en 8:a kan vara lätt i början, men för att göra det effektivare, så använder man sig av maximal kontakt och kontraktion i hela rörelsen.
    Varje reps ska kännas är min filosofi!

Är inte bara fråga om repsomfång, man får ta hänsyn till den totala volymen.

4 x 6 = 3 x 8

Ger förmodligen identiska resultat, om man nu kan standardisera intensiteten mellan protokollen.

Ge folket fler alternativ!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 29 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.