Home › Forums › Allmänt om gymträning › Vinkel stångrodd/t-bar/hantelrodd
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
6 januari, 2011 at 20:02 #54254Anonym anvandareMember6 januari, 2011 at 20:02 #136626Anonym anvandareMember
Diskuterade lite på gymmet i veckan med en annan som tränar där,av typ självutnämnd instruktör,ger iofs ofta bra tips om även om man inte bett om dem….. Han verkade mena att man vid dessa roddövningar ska ha överkroppen i princip parallell med golvet för att det då tar mer på ryggens svagare muskler f a korsryggen…. Undrar lite över detta, kollat lite i instruktionsböcker m m. Borde ju b l a öka skaderisken…Oftast verkar 45 graders vinkel vara den man rekommenderar vid dessa övningar. Ser man på filmer på youtube med är vinkeln ännu mer upprätt ofta.
6 januari, 2011 at 20:28 #136627Anonym anvandareMemberT-bar har jag kört i många år, och prövat otaliga vinklar. Dels blir det svårt att
överbelasta ordentligt om du ska ha ryggen parallellt med golvet, och dels tror jag att
korsryggen hamnar i ett utsatt läga om du ska stå på det sättet.Jag kör med ungefär 45 graders vinkel och det tar utomordentligt bra på rätt ställen.
Känns dessutom mycket skonsamt för ryggen.Rätt vinkel för dig är när du känner att ryggen jobbar med vikten, och att hela rörelsen
känns behaglig.6 januari, 2011 at 20:30 #136628Anonym anvandareMemberDet beror ju på vad du vill ha ut av övningen samt din träningsfilosofi.
Iallafall mina tankar kring skivstångsrodd.
45graders rodd – Betydligt mer strikt, hanterar mindre vikter men är förmodligen mer isolerande.
Lite mer upprätt rodd – Hantera mer vikter, jobbar med fler muskler, går att köra med lite moment i rörelsen.
Jag föredrar den mer upprätta varianten, vill jag köra 45grader så använder jag mig hellre av ”sälrodd”.
6 januari, 2011 at 20:35 #136629Anonym anvandareMemberOk. Tack för svaren. Ska prova mig fram lite framöver. Tror att jag brukar köra ganska nära 45 grader för det mesta.
Är en rätt mogen motionär som tränar mest för att jag mår bra det, men jag har såklart inget emot att lägga på mig lite mer muskler och öka i styrka (kör ett splittat program tränar 4 ggr i veckan)
6 januari, 2011 at 20:58 #136630Anonym anvandareMemberHantelrodd: överkroppen parallell med golvet
Skivstångrodd: Så nära parallell som möjligt, rörligheten avgör
T-bar: ca: 65-80 grader, beror på fotställning och längd eftersom att stången inte kommer rakt nerifrån.För att få ut maximalt av rodden väljer jag alltid vinkeln där jag får längsta rörelsebanan. Vill få en skön stretch samt en bra kontraktion i ryggen.
Känner man att ländryggen inte klarar belastningen är vikten för stor. Tillsammans med marklyft och millitärpressar så är skivstångsrodden en klar favorit för att bygga en grym stabilitet i kroppen. Men då behöver man vara runt parallell.
6 januari, 2011 at 21:30 #136631Anonym anvandareMemberTack för svaret.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.