Bli bra på cooper test

Home Forums Allmänt om konditionsträning Bli bra på cooper test

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Hur ska man lägga upp sin träning för att bli så bra som möjligt på cooper-test?

pellesvanslös wrote:
    Hur ska man lägga upp sin träning för att bli så bra som möjligt på cooper-test?

distans,intervall och backe, backe ska du inte köra mer än 1 ggr/vecka då de sliter så mkt på knän

Springa 3000m kanske, du blir bra på det du tränar. Jag skulle springa sträckor upp till ca 5km om målet enbart var att bli bra på cooper. 1000meters-intervaller i samma tempo som du springer cooper på tror jag också kan vara bra.

kyokushin wrote:
    distans,intervall och backe, backe ska du inte köra mer än 1 ggr/vecka då de sliter så mkt på knän

Vad har backträningen för specifik fördel för prestation i Coopertest? Den genomförs väl inte i backe? Och vilken typ av distanspass syftar du på?

Ur en konditionsidrottares perspektiv kan du springa 12 minuter mycket på snabbhet.

Dina intervaller för fartträning bör ligga på max 600 meter.

Enket ex. 3-5*600 meter med lång vila. över 90 sek helst över 120 i egen smak.
    Du kan även använda 400 och 200 metare.

Ska du springa 1000metare bör du ta det som ett uthålligt pass sett till den distans du ska springa. 3-5 intervaller på 1000 meter med kortare vila (60 sek) i högre men mycket kontrollerad fart. Är du ovan så spring i milfart-15kmfart ungefär. Observera att du inte bör förta dig på dessa interaller.

Spring dina intervaller negativt. Börja långsamt och avsluta snabbare.

Stegringslopp på ca 40-60 meter i så hög kontrollerad fart du kan är välkommet i uppvärmningen.

Vill du springa ytterligare så spring distans mycket lugnt. Är det mer än 12 veckor till Cooprsteset så kan du lägga mer tid på distans och 1000-meterintervall, det kommer underlätta absorberingen av din fartträning.

Utan basträning blir intervallträningen lite som att köra ut på motorvägen i 2ans växel.

Eddie Vedder wrote:
    Vad har backträningen för specifik fördel för prestation i Coopertest? Den genomförs väl inte i backe?

Inom löpträning finns en lång tradition av att träna i backar även om man tävlar på flacka banor. Jag vet inte om det finns några studier som bevisar eller motsäger nyttan av detta. Här är några exempel på tränare som rekommenderar backträning:

”Every runner I coach does regular sessions of short hill sprints. Should you? Well, these brief, maximal-intensity efforts against gravity offer two key benefits. First, they strengthen all of the running muscles, making you much less injury-prone. They also increase the power and efficiency of your stride, enabling you to cover more ground with each stride with less energy in races.”
    [http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=15737]

”hill circuits like this allow for high lactate work to be done without it affecting [the lactate threshold]. Why? Because it is non specific lactate work. You are using different muscle fibers than normal, and the one’s you are forcing to be used are the harder to recruit [fast twitch] fibers. So, they are used for high anaerobic activities. You are going to be producing most of this lactate from these fibers you normally don’t recruit. In addition, the [slow twitch] fibers are going to be trained to take up and use that lactate.”
    [http://www.scienceofrunning.com/search/label/hill%20circuit]

”I like to think of hill training as another form of resistance training, and certainly resistance training can benefit a runner. Resistance training could be hill running, or squats in the gym or circuit training, bounding, or deep-water running, etc. In other words, training that may be overall beneficial for the development of a runner in terms of holding off injury or developing muscles that may normally become fatigued in races of various distances.”
    [http://runsmartproject.com/coaching/2011/03/29/jack-daniels-integrating-hill-training-into-your-marathon-plan/]

”Short sprints (how I explained before) are very important for the recruitment of the [highest possible percentage] of fibers of the muscles involved in the exercise. This goal is important during the full season, and that’s the reason because we have to use this type of training always. The final goal is to stimulate the NERVOUS SYSTEM.”
    [http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=3421396#3421658]

”A 1977 article in the European Journal of Applied Physiology concluded that runners who followed an intense six-week program of hard uphill running enjoyed ”significant improvements in training distances, anaerobic capacity, and strength.” A chapter in the International Olympic Committee’s 1992 book Endurance and Sport reported a study of runners who did 12 weeks of regular training, plus ”hill training with ’bounce running.'” After the 12 weeks, the subjects’ running economy (or how efficiently they ran) increased by an average of three percent.”
    [http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-238-263-264-7519-0,00.html]

larsbrinkhoff wrote:
    Inom löpträning finns en lång tradition av att träna i backar även om man tävlar på flacka banor.

Ja att man kan tjäna på backträning för att bli en duktig löpare ifrågasätter jag inte. Men om du läser tråden så vill inte trådskaparen lägga upp träningen för att bli en bra distanslöpare utan enbart specifikt ett Coopertest.

Ingen av dina källor gäller väl Coopertestet?

Eddie Vedder wrote:
    Ja att man kan tjäna på backträning för att bli en duktig löpare ifrågasätter jag inte. Men om du läser tråden så vill inte trådskaparen lägga upp träningen för att bli en bra distanslöpare utan enbart specifikt ett Coopertest.

Jag förstår inte din invändning, men vi tänker nog olika på något sätt. Det skulle vara intressant att reda ut det. Enligt min uppfattning är ett Coopertest precis som en tävling i distanslöpning.

Jag tänker så här:
    – Ett Coopertest handlar om att springa så fort som möjligt (på en flack bana) under 12, eller möjligen ungefär 9-15 minuter om man väljer att springa t ex 3000m på tid.
    – Med ”distanslöpning” menar man (inom friidrotten) alla tävlingsdistanser mellan 800 meter och maraton, typiskt storleksordning knappt 2 till 150 minuter.
    – Träningsmetoder för flack distanslöpning av storlekskorning 9-15 minuter (t ex 3000m och 5000m på bana) innefattar ofta backträning, vilket mina källor var tänkta att påvisa.
    – Alltså är träningsmetoder för distanslöpning tillämpbara för att bli bra på Coopertestet, och backträning skulle kunna vara av godo.

Därmed inte sagt att backträning inför Coopertest skulle vara obligatoriskt. Men jag tycker det verkar synd att helt förkasta det. Det beror naturligtvis mycket på förutsättningarna, individuella styrkor/svagheter, hur lång tid man har på sig att träna, etc.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.