Cykling muskelnedbrytande?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Cykling muskelnedbrytande?

• This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author

Högintensiv cardio sägs ju ha en muskelnedbrytande effekt. Hur ska jag köra på träningscykeln för att det ska motsvara fettförbränning som är likvärd t.ex en snabb promenad?
    Funkar det med 60 minuter ”halvsnabbt”?

Konditionsträning har ingen direkt stor muskelnedbrytande effekt (som styrketräning har). Det den däremot gör är att på cellnivå hämma styrketräningsresultaten. Enkelt sagt hämmar det muskeluppbyggnad. Effekten är alltså att ju mer konditionsträning du genomför desto svårare blir det att bygga muskler.

60 minuter i halvansträngande tempo förbrukar troligen mer än en promenad i lika många minuter, men det beror helt på tempo.

Korta intensiva cykelpass tror inte jag är sämre än långa distanspass. Halvsnabbt i en timme tror jag faktiskt kan vara sämre än ett riktigt kort HIIT-pass. De metabola och konditionsmässiga effekterna blir likvärdiga, om inte bättre, från korta HIIT-oass men du kommer förbruka mer kalorier med distanspasset.

Jag har skrivit en lång artikel om det här i det akutella numret av BODY. Så masa dig till affären imorgon. :D

EDIT: Och som RForslund säger är det inte en fråga om muskelnedbrytning utan konfliktande signalsystem. Har även skrivit om det här:

[http://traningslara.se/muskelbyggning-med-konditionstraning-funkar-det/]

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.