Home › Forums › Allmänt om konditionsträning › Effektivaste konditionsträningen
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
23 mars, 2011 at 22:05 #53313Anonym anvandareMember23 mars, 2011 at 22:05 #132598Anonym anvandareMember
Om man vill lägga in några konditionspass, förutom styrketräningspass, för hälsans skull samt gå ner ett par kilo i fett men utan att styrkan och muskelmassan blir lidande, vad är då lämpligaste formen? De alternativ jag tänker på är vanlig löpning ca 20-30 minuter, sprintintervaller, eller att köra cirkelträning ca 5-6 basövningar med lättare vikt ca 8 reps men utan vila intensivt i ca 2 min och sen vila och upprepa detta 4-5 ”ronder”.
Är cirkelträningen lika effektiv för att bränna fett och öka konditionen som vanlig löpning eller sprintintervaller, känner kroppen skillnad på om man använder enbart benen som i löpning/sprint eller flera muskler som i cirkelträningen så att säga, är inte huvudsaken att pulsen ökar rejält? Räcker det med två pass i veckan av denna typ av träning för att få effekt? Kör redan 3 helkroppspass så max 2 konditionspass orkar jag med och hinner. Enda nackdelen jag tänker på med cirkelträningen är att även om jag kör med lättare vikter eller kanske kroppsvikten så kanske det kan vara bra för kroppen och återhämtningen att inte köra styrketräning även på konditionspassen utan att då istället nyttja enbart benmusklerna via löpning/intervaller.
23 mars, 2011 at 22:48 #132599Anonym anvandareMembervad menar du med effektivast? vilken effekt är du ute efter? Jag kan anta att det är fettförlust och bättre kondition. Då rekomenderar jag dig att ta det som du tycker är roligast!
För fettförlusten är det ditt totala underskott av kalorier som avgör. Din kaloriförbränning i sin tur beror på hur hastighet och intensitet t.ex.
När det gäller konditionen skulle jag rekomendera någon form av cardio. Löpning föredrar jag själv.
”Räcker det med två pass i veckan av denna typ av träning för att få effekt?” Det beror ännu en gång på vad denna ”effekt” innebär. Men visst duger det för att höja din kondition (förutsatt att du håller en bra intensitet och hastighet) och fetminskning (förutsatt att ditt kaloriintag är lägre än mängden kalorier du drar i dig)24 mars, 2011 at 09:00 #132600Anonym anvandareMemberFör hälsan är det klokt. Men för att behålla muskelmassan så bra som möjligt är det ju förmodligen bättre att inte konditionsträna alls.
Om du inte bryr dig om vilken typ av aktivitet som är ”roligast” så rekommenderar jag korta intervallpass på cykel. Det ger samma hälsofördelar som distansträning och det förefaller mindre ogynnsamt för muskelmassa och styrka än löpning.
24 mars, 2011 at 09:08 #132601Anonym anvandareMemberÄr det din VO2max du vill ha upp har jag för mig att intervaller typ HIIT är allra effektivast. I alla fall i det avseendet!
En hög VO2max ÄR hälsosamt . Ska det vara roligt med så tycker jag personligen att löppass i form utav ”fartlek” och liknande är roliga där intensitet och tempo ändras hela tiden samt att det är roligare att springa tillsammans med någon
24 mars, 2011 at 10:23 #132602Anonym anvandareMemberMålet är ju att slimma till mig lite samt själva hälsoaspekten, att bygga upp en superkondition är jag mindre intesserad av då jag har hyffsad allmänkondis och inte håller på med någon sport där detta är nödvändigt. Hur är det med vanlig styrketräning, ger detta en viss effekt på ”hjärt/kärl-hälsan” och ger en del kondition, speciellt om man som jag kör intensivt med ganska kort vila mellan seten, kort vila max 1 minut är bra för muskelbygge vad jag hört så jag kör så.
Löpning skulle jag nog se som roligast nu när solen tittar fram, att sprinta i intervaller typ HIIT är säkert effektivt men betydligt tuffare, cirkelträning man upprepar ett antal gånger är ju också ganska intensiv träning och kanske bättre för muskelmassan än ren löpträning, även om det kanske spelar mindre roll i mitt fall då konditionspassen varken är så långa eller frekventa. Men är det korrekt att man får bra kondition/fettförbränning oavsett om man springer intervaller eller kör intervaller av typen cirkelträning med vikter?
24 mars, 2011 at 10:39 #132603Anonym anvandareMemberamon wrote:Men är det korrekt att man får bra kondition/fettförbränning oavsett om man springer intervaller eller kör intervaller av typen cirkelträning med vikter?Konditionsträning ger alltid bättre kondition. Cirkelträning ger ju bättre uthållighet än ”vanlig” styrketräning men den är i så fall mer som ett mellanting. Typ som bodypump, man får sämre styrkeökningar än från styrketräning och man får sämre konditionsökningar än från konditionsträning.
24 mars, 2011 at 11:20 #132604Anonym anvandareMemberHallo
Nu är det ju lite svårtydigt vad du söker men:
All träning som kommer upp 1 6 MET(metabolic equivalents) dvs ökar ämnesomsättningen sexgånger har en mycket högre efterförbränning (EPOC) och ger ökad ämnesomsättning i upp till 24 timmar efter avslutad aktivitet.
Till denna träning hör styrketräning, intervaller, rodd, löpning..etc.
Klart effektivast enligt mig i både tid och aktivitetsnivå är löpning, detta fodrar att du är någorlunda fit.
Exempel på träning
Jogga 5 min lugnt.Spring 3*3 minuter snabbt men kontrollerat vila 1-1,5 minuter emellan
Jogga av 5 minuter.
Liknande pass går att köra med rodd, simning, cykel… Med tiden kan du öka antalet intervaller. Jag hade undvikit cirkelträning och kanske rodd om du känner dig sliten från styrketräningen. Simning är mycket bra för återhämtningen.
Angående spinning: Aktiviterter på cykel är bra och inte slitsamt då det inte förekommer samma excentriska arbete som i löpning. När jag elitsatsa räknade jag aldrig spinning som rejäl träning då dessa pedaler går runt av sig själv. Spinning blir precis vad du gör det till, det går att bli trött men jag hade rekommenderat korta pass. Ex 4*3 minuter med ok motstånd och god kadens. Kör du 3 minutare kan du försöka komma upp i 90%av maxpuls under första intervall minuten för att sedan låta den falla under kommande 2 minuter.
Om du vill bli bra i konditionssporter bör du däremor komma upp i klart längre pass och köra mycket på lägre intensitet, dock tolkar jag det som att detta inte är ditt mål.
24 mars, 2011 at 13:18 #132605Anonym anvandareMemberMen kan det vara så att en viss aktivitet ger bättre kondition men förbränner mindre fett, eller är den aktivitet som ger bäst kondition också den som bränner mest fett? Vill minnas att jag läst att intervallträning ger bättre resultat än mer lågintensiv träning, innebär detta att även långdistanslöpare skulle få bäst effekt av att köra intervallträning? Cirkelträning ger kanske inte samma kondition som att jogga 5-6 km, men tar man exempelvis en brottare så har väl han mer nytta av att kunna ta ut sig maximalt i korta ronder, dvs både ha muskeluthållighet i hela kroppen samt kondition, om han mest skulle köra längre löppass skulle väl han ändå ta slut snabbt då löpning inte ger muskeluthållighet annat än kanske just delvis i benen?
25 mars, 2011 at 14:19 #132606Anonym anvandareMember1 Skilj på fettförbränning och mesta ökning av ämnesomsättningen. Mitt svar på löpning kvarstår
2 Löpare, cyklister, simmare triathleter kör intervallträning!! 2 hårda intervallpass i veckan används ofta. I övrigt tränas mycket pass på lägre intensitet. Att springa hårda intervaller utan god basträning blir lite som att spritsa grädde på en tårta som inte är bakad än.
3 Det finns flera olika intervaller, de som tränar, snabbhet, syreupptag, löpekonomi.
4 Kondition är en ganska luddig term öppen för snedtolkningar. skilj på:
1 Central kapacitet- hjärtats förmåga att pumpa ut blod i kroppen
2 Perifer kapacitet- cellen förmåga till syreupptag, mitokondrier, kapilärisering…..Generellt i kort
Lugn konditionsträning tränar den centrala kapaciteten och kapilärisering (fler kapilärer/muskelfiber)
Hård intensiv träning är perifer.Därför kan du vara mycket bra på att cykla men inte på att springa exempelvis.
De flesta idrottare har nytta av en god aerob kapacitet, även brottare. Då blir alla annan träning lättare att tillgodogöra sig oavsett om du brottas, springer 800m simmar 200 meter osv.
Skilj på grenspecifik träning och annan i exempelvis brottning.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.