Home › Forums › Allmänt om konditionsträning › Erfarenheter av hopprep?
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
29 april, 2011 at 17:37 #50790Anonym anvandareMember29 april, 2011 at 17:37 #121768Anonym anvandareMember
Jag är en glad amatör.
Hur som helst, så försöker jag kombinera Gym och boxning. Inte det lättaste, jag är i alla fall helt frälst när jag kör mer gym och mindre boxning i peioder att använda hopprepet.
Men jag funderar lite, ju mer man hoppar desto mindre energi lär man sig ju att göra av med, D.v.s , mindre rörelse, lyfter fötterna mindre, rör mest på handlederna.
Är hopprep bra ur konditionssynpunkt överhuvudtaget?
eller bara som ”motion”kanske en dum fråga, men berätta gärna om det finns någon glad hoppreps-hoppare här.
peace.
30 april, 2011 at 09:52 #121769Anonym anvandareMemberjag är nyfrälst hoppreps-hoppare=), tycker det tar bra och svetten lackar. Men har kanske inte den mest effektiva hoppningen ännu som du skriver. men många boxare/fighters brukar ju vara fysmonster och hoppar mycket rep så det måste ju vara rätt bra ändå. ger väl bra koordination också. sen får man väl komplettera med annart också som löpning, cykel etc
2 maj, 2011 at 19:43 #121770Anonym anvandareMemberHar börjat hoppa en del den senaste tiden och visst blir tekniken bättre vilket medför att energiförbrukningen per hopp blir lägre men samtidigt så orkar jag hålla på längre.
2 maj, 2011 at 21:15 #121771Anonym anvandareMemberVisst kan hopprep bli ganska enkelt och lågintensivt om man är duktig på det, men i det fallet går det ju att driva upp intensiteten rejält genom att göra dubbelhopp eller liknande. Det blir ju brutalt jobbigt i längden för vem som helst.
2 maj, 2011 at 21:35 #121772Anonym anvandareMemberHopprep är bra för det mesta, du tränar vaderna, kondition(Om du hoppar ett lite längre tag), underarmar och handleder men främst av allt din koordination kommer förbättras enormt. de gjorde min iallafall och jag hoppar väldigt mycket rep! Men bästa sättet att ta reda på om de passar dig är ju bara att prova??
7 mars, 2012 at 18:24 #121773Anonym anvandareMemberOm jag förstodd rätt så undrar du om man kan förbättra konditionen genom att hoppa hopprep?
Ja absolut!
Som de redan svarat här så har hopprep många fördelar.
Även om du blir bekvämare & inte behöver anstränga dig lika mycket för att hålla samma tempo när du hoppar så ger det fortfarande resultat.
Det finns ju många sätt att hoppa på, som boxare vet du kanske den alternerande stilen (en fot i taget vid nedstamp) samt Criss-cross (korsar händerna framför).
Jag försöker variera så mycket som möjligt med intervaller, höga knän, repkonster & olika stegkombinationer.
Under ett pass på 60 minuter förbränner jag runt 900kcal & sparar på mina knän jämfört med löpning.
Mitt tips till dig är att lägga i en högre växel – harder better faster.Träning handlar ju inte om att göra det lätt för sig, öka stegvis! :up:
Ladda mp3n med peppande dunk & lycka till -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.