Har ni blivit av med löparknät?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Har ni blivit av med löparknät?

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Jag får alltid ont i höger knä när jag springer eller joggar. Det kommer efter någon minuts jogg. Har inte joggat på ett par år pga detta.

Är det någon här som haft problem med ett ont knä vid löpning och lyckats bli av med det? Hur rådde ni i så fall bot på problemet?

Clark wrote:
    Jag får alltid ont i höger knä när jag springer eller joggar. Det kommer efter någon minuts jogg. Har inte joggat på ett par år pga detta.

Är det någon här som haft problem med ett ont knä vid löpning och lyckats bli av med det? Hur rådde ni i så fall bot på problemet?

Gå till en duktig sjukgymnast, finns massor av folk som blivit botade från löparknä, men det kan ta mycket lång tid med massor av rehab. Min sambo har kämpat med sitt knä i över ett år men nu verkar det vara på rätt väg sedan hon började på idrottskadekliniken i malmö.

Slutade springa, sen fixa jag bättre skor, blev något skönare då.

Jag har testat bättre skor men problemet är nog tyvärr mer komplicerat än så. Jag gissar mer på överbelstning eller nån muskel som dragit ihop sig och blivit för kort. Hade problem med svanken och sätesmuskeln ett tag och det var baksidan av låret som spökade. Behövdes stretching av den muskeln och muskeln runt höftleden.

Jag har tidigare haft problem med knäna vid löpning. För ett några månader sedan bytte jag till en mer framfotalöpning istället för min vanliga isättning och nu klagar inte knäna på mig så mycket längre, faktiskt inte alls för tillfället.
    Tyvärr har ju inte alla så tur att det räcker att man ändrar sitt steg lite. Min vän har något problem med svanken kombinerat med någon för kort sena (?). Sedan att hon gått ett tag hos en sjukgymnast så är det på bättringsvägen och klarar nu längre och längre distanser innan det säger ifrån.

Malmberg wrote:
    Jag har tidigare haft problem med knäna vid löpning. För ett några månader sedan bytte jag till en mer framfotalöpning istället för min vanliga isättning och nu klagar inte knäna på mig så mycket längre, faktiskt inte alls för tillfället.

När du skriver ”framfotalöpning” kommer jag osökt att tänka på en artikel jag läste om barfotalöpning, där man koncentrerar sig på att sätta i hela foten istället för att börja med hälen först (förstår att du inte menar samma sak, men principen med löpsteget är lite lik). Där skrevs det att knäna var så gott som skadefria, men risken för hälsporre ökade däremot ganska mycket. Har du märkt något av det sedan du började eller ska man våga sig på att ändra löpsteget för att slippa sitt löparknä? Jag har hellre ont i knäna än att släpa runt på hälsporre, men kan man även bli av med den smärtan är det ju ett stort plus!

Clark wrote:

För egen del kan jag få lite känningar av löparknä. Oftast beror det på för svaga höfter och sätesmuskler.

Allmän bålträning och balansövningar där du står på ett ben och fäller fram överkroppen och sträcker det fria benet rakt ut bakåt är bra för att stärka sätesmuskeln och underbenet samtidigt.

/S

Oja, det suger.

Jag provade ut nya skor för runt 1000-lappen och vilade någon vecka och sedan var problemet som bortblåst. Samt någon stretchövning jag inte minns på rak arm.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.