Home › Forums › Allmänt om konditionsträning › Kondition och gymma
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
9 maj, 2011 at 13:22 #52910Anonym anvandareMember9 maj, 2011 at 13:22 #130737Anonym anvandareMember
Jag har väldigt dålig kondition och har tänkt och börja med att förbättra det, jag har aldrig gjort konditions träning tidigare, utan bara gymmat regelbundet.
Så hur ska jag dela upp träningen nu när jag vill få med konditionen? Och vart är det bäst att göra motion? På gymmet, alltså på löpband eller ute och springa?
Min träningsschema brukar se ut så här:
Måndag: Bröst, Triceps
Tisdag: Ben, Vader
Onsdag: Ingen träning
Torsdag: Rygg, Biceps
Fredag: Axlar, Underarmar9 maj, 2011 at 15:06 #130738Anonym anvandareMemberDu får väl göra som du vill? Om du kör Kondition på gymmet eller ute är oväsentligt, sedan undrar jag varför inte fredag och lördagar är med i ditt schema?
9 maj, 2011 at 15:58 #130739Anonym anvandareMemberIstolig wrote:Du får väl göra som du vill? Om du kör Kondition på gymmet eller ute är oväsentligt, sedan undrar jag varför inte fredag och lördagar är med i ditt schema?Frågan var om jag kan köra kondition i samma dag som jag är på gymmet? Dvs. springa på löpband i 30 min och sedan gymma?
Fredag är med. Onsdag, Lör, sön är ingen träning då det krävs vilodagar.
9 maj, 2011 at 17:23 #130740Anonym anvandareMemberKör kondition de dagar då du inte tränar styrka. Du bör splitta de två träningstyperna så mycket som möjligt då de hämmar varandra (enkelt förklarat).
Sedan är frågan vad du prioriterar? Kondition eller styrka?
9 maj, 2011 at 18:06 #130741Anonym anvandareMemberAktivitet(inne eller utomhus) är oväsenligt så länge du får upp pulsen, och det är som sagt bäst att splitta kondition och styrketräning så gott det går.
9 maj, 2011 at 18:33 #130742Anonym anvandareMemberDet finns fördelar både med utomhuslöpning och löpning på löpband.
Löpband
Det är alltid/ofta bra temperatur på gymmen att springa i; jag har tex stora problem med att springa utomhus när det är kallt/kyligt i luften.
Det är enkelt att fylla på med mer vätska om det skulle behövas (och du slipper att släpa med dig den).
Det är inga ojämnheter i marken så det är enkelt att springa.
Du behöver inte tänka på att navigera dig eller springa vilse eller hitta bra rundor.
Du slipper stanna för rödljus om det skulle vara så att du bara har stadsmiljö runtomkring dig.
Pollenallergi har en förmåga att hämma en del löpare på sommaren om man springer längre sträckor utomhus.
Du ställer in hastigheten på maskinen så att du kan pressa digsjälv lite mer ibland.
Brukar finnas pulsmätare och andra intressanta siffror att kolla på om man vill det.Utomhus
Det är frisk luft och inte sådär instängt som det kan bli på ett gym.
Du kan lättare variera hastigheten som du känner att du behöver.
Kuperat underlag (om du inte springer på en bana).
Mycket mer intressant omgivning att titta på.
Solljus är nyttigt.Båda listorna kan göras riktigt långa så det är ju helt enkelt vad som känns bäst för dig
Angående att gymma samtidigt som man tränar uthållighet så går det absolut att göra det men då får man också räkna med att man inte kan prestera lika bra på något av dem.9 maj, 2011 at 21:49 #130743Anonym anvandareMemberMalmberg du glömde tv apparaten i gymmet:)
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.