Home › Forums › Allmänt om konditionsträning › Löpband
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
19 november, 2011 at 11:21 #51557Anonym anvandareMember19 november, 2011 at 11:21 #124864Anonym anvandareMember
hej jag har gått på många olika löpband genom åren. Jag undrar om det verkligen kan stämma att löpbandet känner av hur många kalorier man förbärnner ibland kan det stå 47 kalorier ibland 250 vad tror ni om det.
MVH Johan
19 november, 2011 at 11:27 #124865Anonym anvandareMemberjag tror inte det kan räkna ut dels för 1. den lägger inte märke till utrymmets tempratur, 2. den lägger inte märke till om du löper/går i linne eller tjocktröja men vad den kan göra däremot är att ge ett ”ungefär värde”.
Mvh.
19 november, 2011 at 11:39 #124866Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:jag tror inte det kan räkna ut dels för 1. den lägger inte märke till utrymmets tempratur, 2. den lägger inte märke till om du löper/går i linne eller tjocktröja men vad den kan göra däremot är att ge ett ”ungefär värde”.Mvh.
Dylika aspekter som de du nämner ovan tror jag har mindre relevans. Eller på svenska: Hur mycket man svettas har ingen nämnvärd koppling till kaloriförbrukning.
Det som verkligen kan påverka siffrorna är ju t.ex. att bandet inte känner av hur mycket av din kropp som är fett respektive muskler etc (även om du ställer in din vikt på ex. 80 kg). Jag har även märkt att när jag tränar intervaller (och således ställer mig på sidorna av bandet mellan varje intervall) fortsätter kalorimätaren att gå på i precis samma tempo, vilket indikerar att den är långt ifrån exakt.
Alla siffror är förhållandevis godtyckliga och bör tas med en nypa salt. Springer du bara några kilometer då och då i ett tempo som inte är överdrivet högt är en bra riktlinje att multiplicera din kroppsvikt med antalet löpta kilometer. Det stämmer ganska bra.
19 november, 2011 at 12:08 #124867Anonym anvandareMemberså jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?
19 november, 2011 at 15:16 #124868Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:så jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?Det tvivlar jag starkt på.
19 november, 2011 at 17:46 #124869Anonym anvandareMemberhmm okej, tack för upplysningen :emo-thumb
19 november, 2011 at 17:48 #124870Anonym anvandareMemberStronglGnome wrote:så jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?Jo du väger ju mer då. Och om du dessutom svettas ner stora bomullskläder blir det ju ännu tyngre. Men det förutsätter ju att du kan springa lika bra vilket du förmodligen inte kommer göra.
21 november, 2011 at 18:44 #124871Anonym anvandareMemberEddie Vedder wrote:Jo du väger ju mer då. Och om du dessutom svettas ner stora bomullskläder blir det ju ännu tyngre. Men det förutsätter ju att du kan springa lika bra vilket du förmodligen inte kommer göra.Förflyttas inte bara vikten från kroppen till kläderna?
21 november, 2011 at 18:58 #124872Anonym anvandareMemberfaran wrote:Förflyttas inte bara vikten från kroppen till kläderna?Det blir ett högre tröghetsmoment så ja det går ”tyngre”, du ska inte läsa det som tyngre = mer vikt
21 november, 2011 at 20:34 #124873Anonym anvandareMembermysglenn wrote:Det blir ett högre tröghetsmoment så ja det går ”tyngre”, du ska inte läsa det som tyngre = mer viktJa, då blir det lite mer logiskt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.