Löpning i kombination med styrketräning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Löpning i kombination med styrketräning

• This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author

Som rubriken lyder…
    Vilket ska man köra först, Tillexempel 45min styrketräning och 20 min löpning. Vad tycker ni är lämpligast?

inget av de! :) läs senaste numret av body tidningen så står de all info du behöver!

Hej!

Ja det finns flera åsikter och fakta om att inte blanda styrketräning och konditionsträning.

Jag tycker dock inte att det är fel att träna kondition om man skiljer på träningsdagarna. En djupare aerob bas gör gott för hälsan.

Sedan är det ytterst väsentligt hur pass bra du är på att springa. Är du duktig så kan du ju jogga ner lite efter träningen om du nu uppskattar det. I övrigt (om du klarar det) så intensiva pass för ökad ämnesomsättning har flera fördelar. Värm då 5 min- kör 3-4*3minuter-avsluta 5 min lätt. Backar är också effektivt.

Vill du däremot bli bra på att springa längre bör du träna mycket mer mängd.

Det du prioriterar och vill bli bäst på bör du lämpligtvis köra först! Att träna båda formerna samtidigt kommer sänka resultaten men om du nu nödvändigtvis måste träna kondition och styrka samma dag så bör du lägga den träningsform du prioriterar före den andra.

Hemulen1 wrote:
    Jag tycker dock inte att det är fel att träna kondition om man skiljer på träningsdagarna. En djupare aerob bas gör gott för hälsan.

Det är just det här. Med god kondition har man bättre fysisk hälsa än dålig kondition. Så det är ju en fråga om prioriteringar. Att det påverkar just maximal muskeltillväxt negativt är det knappast någon insatt som skulle säga emot. Men ganska få har ju målet att till vilket pris som helst öka i muskelmassa, vissa villa ha lite bättre hälsa än så och många gillar ju faktiskt konditionsträning. :)

Styrketräning är dessutom förhållandevis lätt att utvärdera någorlunda objektivt.

Ex har du 1 konditionpass i veckan är det ganska lätt att se om du fortfarande har progression i din styrketräning. Sedan är det bara att väga hur mycket du vill och kan konditionsträna och fortfarande utvecklas i din styrketräning.

Även om konditionsträning påverkar maximal muskeltillväxt negativt så förtar det inte din progression i styrka (ävern om den inte optimeras) och muskelbyggnad om du konditionstränar i rätt mängd.

Nicklas Neuman (Eddie Vedder) skrev om detta i nya nummret av Body(#321), köp den vettja! :up:

Hemulen1 wrote:
    Även om konditionsträning påverkar maximal muskeltillväxt negativt så förtar det inte din progression i styrka (ävern om den inte optimeras) och muskelbyggnad om du konditionstränar i rätt mängd.

Det är som sagt en dosrelaterad fråga. Finns studier som kör olika upplägg och ju mer konditionsträning desto sämre resultat för styrka och muskeltillväxt. Jag för inget korståg mot konditionsträning, tvärtom. Jag älskar ju konditionsträning. Men ur gärna jag än skulle önska att det är till min fördel för att bli starkare och mer muskulös så kan jag inte annat än konstatera att all forskning pekar på motsatsen.

Bjern wrote:
    Nicklas Neuman (Eddie Vedder) skrev om detta i nya nummret av Body(#321), köp den vettja! :up:

Kul att du gillade den. :)

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.