Home › Forums › Allmänt om konditionsträning › Vätternrundan 2011
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 mars, 2011 at 07:21 #53405Anonym anvandareMember8 mars, 2011 at 07:21 #132973Anonym anvandareMember
Jag och maken ska köra Vätternrundan för första gången. Har dock inte tränat något på länge på grund av infektioner i kroppen till och från! Måste nu sätta igång. Jag skulle också vilja träna lite styrka till det. Någon som kört Vätternrundan? Hur lägger man upp träningen med cykling och styrketräning fram tills 17 juni!
8 mars, 2011 at 15:56 #132974Anonym anvandareMemberInte så mycket hjälp kanske men jag körde halva Vättern förra året. Upplägget på det var cykling till och från jobbet några dar i veckan (1,5 mil enkel) i bra tempo. Sen ett antal turer på ~6 mil. Styrka körde jag 2-3 gånger per vecka, men det är cyklingen som är det viktiga.
Det gick bra men den något klena uppladdningen, cyklade på 5 timmar..klev inte av sadeln en enda gång.
8 mars, 2011 at 19:07 #132975Anonym anvandareMembersunken wrote:Inte så mycket hjälp kanske men jag körde halva Vättern förra året. Upplägget på det var cykling till och från jobbet några dar i veckan (1,5 mil enkel) i bra tempo. Sen ett antal turer på ~6 mil. Styrka körde jag 2-3 gånger per vecka, men det är cyklingen som är det viktiga.Det gick bra men den något klena uppladdningen, cyklade på 5 timmar..klev inte av sadeln en enda gång.
Bra jobbat!!! Önskar själv göra Vätternrundan på 10 timmar! timmar är bra!!! Hur länge cyklade du innan lopp?
8 mars, 2011 at 19:57 #132976Anonym anvandareMemberIntressant! Börjar sikta in mig på klassikern nästa år så jag behöver också lite tips. Vad för cykel bör man köpa? Jag vill ha en cykel som jag även kan använda till vardags (cykelvägar i gbg). Jag har ingen aning om vad en cykel kostar ens, vad bör man lägga?
9 mars, 2011 at 08:04 #132977Anonym anvandareMemberLioness wrote:Bra jobbat!!! Önskar själv göra Vätternrundan på 10 timmar! timmar är bra!!! Hur länge cyklade du innan lopp?Du menar hur många timmar jag hade i kroppen? Det har jag i så fall ingen aning om men jag hade som sagt en 3-4 rundor på halva sträckan.
9 mars, 2011 at 08:08 #132978Anonym anvandareMemberGustaf Lindberg wrote:Intressant! Börjar sikta in mig på klassikern nästa år så jag behöver också lite tips. Vad för cykel bör man köpa? Jag vill ha en cykel som jag även kan använda till vardags (cykelvägar i gbg). Jag har ingen aning om vad en cykel kostar ens, vad bör man lägga?Själv har jag en cyclocross:
[img=http://www.evaldsmtb.se/pub_images/original/Scott_2011_CX_Team_12095.jpg]Kör man vättern sätter man på ett par lättrullade däck och då har man en hyfsad racer. Dessutom en bra vardagscykel som tål skog och grusvägar. Nu har det dock blivit så att jag bara kör asfalt med den så idag hade jag nog hellre köpt en racer med kolfiberram.
10 mars, 2011 at 12:43 #132979Anonym anvandareMemberHej!
Cyklar är ju då rätt dyrt. En bra cykel kostar 4siffriga belopp.
Rörande cykelval kan jag skriva en hel roman så det är lite svårt att veta var vi ska börja. En racer med landsvägsdäck är ju en definitiv förutsättning. Valet av däck är dock viktigt, ta ett punkteringssäkert alternativ. De bästa ur denna kategori med kanttråd jag någonsin använde är SWalbe stelvio ++ (OBS 2 plus). Fick en enda punktering någonsinn. Bytte efter ca 350 mil i snitt= mycket bra i min värld. Det finns mängder med fler bra däck,Continental, Vittoria och michelin har alla mycket bra toppmodeller.
Rörande cykelträning.
1. Distanspass. En god och nödvändig bas för alla vätterncyklister. Lägg detta pass då ni har gott om tid försök stegra från exempelvis 2 timmar nu och lägg till 15 minuter varannan vecka så ni kommer upp i åtminstone 4 h. Gör inte sä här långa distanspass de sista 10 dagarna före vättern.
2. Är det dåligt väder är en trainer ett gott alternativ (som jag nästan aldrig använde). Det finns ingen mening att bara sitta och distansvispa på denna. Kör hårt i runt 60 minuter.
Ex
5 minuter uppvärm
2 min medelhårt+1 min hårt stående -upprepa 4 ggr.1,5 min hög kadens + 1 min stående låg kadens(tungt) – uppre4pa 4 ggr
Jag kan skriva många fler exempel.
3.Finns det möjlighet så gå ut och kör så ofta det går. Behöver inte cykla så långt, försök att vänja er vid cykeln. Orkar ni så testa cykla några upprepade 5minutersintervaller med lite tryck.
SUPERVIKTIGT.
En bra tid på vätternrundan kräver god klungvana. Det är otroligt mycket lättare att ligga i klunga då luftmotståndet minskar. Öva gärna med kamrater eller någon cykelgrupp. På många håll finns motioncykellopp där det finns utmärkt tillfälle att testa detta.Ni måste lära er att äta och dricka på cykeln. Själv drack jag alltid Maxim men många föredrar Vitargo. Ät och tillför kroppen energi i form av energikakor, bullar, banan etc vad ni nu klarar av.
Lycka till
16 mars, 2011 at 15:23 #132980Anonym anvandareMemberDet jag tycker är absolut bäst är hemmagjorda energikakor de torra släta bullarna de brukar ha på lopp är bara skit enligt min smak. Recept på mina dunderkakor kommer inom kort
Annars på kortare träning blir det mest Snickers o druvsockertabletter. -
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.